Nokia övertygar inte

Wow – 5,6 miljoner smarta telefoner på ett kvartal! För inte så länge sedan hade det varit ett fantastiskt resultat.

Men nu är det 2013 och Nokias besked om att företaget lyckades sälja 5,6 miljoner Lumiatelefoner på ett kvartal gav på sin höjd en välvillig nick. Och om 1,2 miljoner fler Lumiatelefoner ställs mot 25 miljoner färre ”vanliga” telefoner ser det inte alls särskilt bra ut.

För så är det ju tyvärr. Nokia backar kraftigt på det som är företagets huvudmarknad. Första kvartalet förra året sålde företaget nästan 80 miljoner telefoner, varav de allra flesta var standardtelefoner (eller vad man nu skall kalla dem). Att öka andelen smarta telefoner genom en mer än trettioprocentig minskning av de övriga telefonerna är inte så lyckat. Det indikerar att Nokia börjar tappa taget om de stora marknader i Asien och Afrika, där man hittills varit så framgångsrik.

Billiga och smarta
Det stora problemet på lågprismarknaden är förstås att så många tillverkare är villiga att gå in med billiga smarttelefoner, oftast baserade på Android. Här har Nokia gjort ett medvetet val att inte vara med. Och vad värre är – man har också gjort ett medvetet val att dumpa sin Linux-satsning.

Så i konkurrensen med världsettan Samsung har Nokia produkter som konkurrerar med Samsungs Windows-telefoner, men inte med Samsungs Android-telefoner. Nokia lär ha svårt nog att konkurrera med Samsungs Bada-baserade telefoner, nu när de egna Linux-baserade telefonerna försvinner från produktprogrammet.
Så för Nokia behövs det bra mycket mer än en trettioprocentig ökning av Lumia-försäljningen. Om företaget inte kan hålla kvar låg- och mellanprismarknaden – och allt tyder på det – måste man snabbt bli en mycket större spelare på högprismarknaden. Frågan är bara hur det skall gå till.

Vad gör Microsoft?
Nokias problem är också Microsofts problem. Visserligen är det fler mobiltelefontillverkare än Nokia som har Windows-telefoner på programmet, men alla tittar på hur det går för Nokia. Om Nokia lyckas satsar också de andra hårt på Windows. Om Nokia misslyckas lär de andra tillverkarna behålla ett symboliskt produktprogram av Windows-telefoner, men inte lägga särskilt många strån i kors för att marknadsföra det.

Nu skall jag kanske inte vara alltför negativ. De jag känner som köpt Windows-baserade telefoner verkar ganska nöjda och visst finns det fördelar med att ha bättre kompatibilitet mellan dator och telefon. Men nog hade jag vid det här laget väntat mig mer av Nokia-Microsoft-samarbetet. Det är trots allt två år sedan Stephen Elop berättade om Windows-satsningen och två år är lång tid i mobiltelefonvärlden.

För att avsluta siffertugget är det kanske läge att ta en titt på Nokias aktiekurs. Den dök ganska ordentligt efter att kvartalsresultatet visats upp. Ett tag var kursen nere under 20 kronor, men har nu krupit upp till strax över 20-kronorsstrecket. Det senaste året har Nokia-kursen pendlat runt 20 kronor, efter föregående års stadiga ras från dryga hundralappen 2010.

Radiokyl
Och nu till något helt annat. Jag skrev i förra veckan några (inte alldeles positiva) rader om radiogrammofonen. Alla höll inte med om vad jag skrev. Professor Emeritus Bengt Magnhagen tyckte till exempel att jag var orättvis mot en konstruktion som han haft mycket glädje av i sin ungdom.

Så jag får väl gå ett steg längre ned i kombinationsprodukter och presentera – Radiokylen. Eller som det står i (den inte alldeles färska) annonsen: ”När du har en Capitol Radiokyl är du ännu mer stolt över ditt kök! Och du förbluffar dina vänner. Så modernt! Så trevligt!”
Så det så.

04radiokyl

One Response to “Nokia övertygar inte”

  1. Radiokyl – c’est ridicule! 😉

    Även jag minns med glädje radiogrammofonen. Den löste ju verkligen problemet med kort speltid när man spelade klassisk musik på stenkakor (för att inte tala om opera – men sådant lyssnade man väl inte så mycket på i den åldern). När man sedan minns den inbyggda radion, med sitt glasfönster med alla radiostationer, blir man lätt salig. Kalundborg, Hilversum, osv.

    Och förresten – men detta har inte direkt med radio att göra, och bara marginellt med radiogrammofonen. Jag gick förbi en av de få kvarvarande Hi-Fi-butikerna i eftermiddags, och de hade i sitt första visningsrum hela elva olika skivspelare utställda. Så vinylen har förvisso återuppstått.

Leave a Reply