Kajaken är bäst
Den senaste veckan har jag skrivit det mesta utomhus, på min bärbara dator. Och i förrgår var det äntligen dags att dra igång kajaksäsongen. Sommaren är fantastisk.
Ändå går många tidningsrubriker i moll. Den amerikanska lånecirkusen har ställt till ett elände i finansvärlden. OMX-börsen liggernere på grund av datorproblem. Höga bränsle- och matpriser driver inflation och ränta. Elände, elände.
Allra värst verkar de stora USA-baserade biltillverkarna ha det. Av någon egendomlig anledning går det inte längre att sälja stora bensinslukande stadsjeepar. Lagren fylls hos återförsäljarna och det verkar inte hjälpa med stora rabatter. I Sverige rabatterade GM just priset för jätte-SUVen Hummer med mer än 100 000 kronor. Det kanske inte är så underligt att man inom företaget funderar på att sälja av Hummer-verksamheten, om nu någon vill köpa. Den som köper Hummer är nog torsk.
I stället tänker GM satsa på elbilar. Det är inte första gången. Redan för tio år sedan lanserade man med ganska stor framgång sin elbil EV1, men den drogs tillbaka av politiska skäl. Idag önskar nog ledningen för GM att man den gången varit lite mindre kortsiktig.
För bilindustrin behöver ju inte i första hand nya fantastiska uppfinningar. Energisnåla bilar av olika slag har lanserats då och då, både som prototyper och som serieproducerade bilar, men hittills har de inte lyckats särskilt bra. Motorjournalisterna brukar alltid behandla dem som intressanta, men oanvändbara lustigheter och hittills har ju faktiskt bensinen varit alldeles för billig för att något skall hända.
Det enda verkligt nya är att Litium-Jon-ackumulatorerna har nått ett ordentligt genombrott. I Kina och Japan produceras nu sådana ackumulatorer i stora volymer och det lär gå att köpa relativt små och lätta ackumulatorer med en kapacitet på 10 kWh för under 1000 dollar. Det innebär att elfordon kan få ett ordentligt genombrott.
Men det är klart, ett mera energieffektivt fordon än en bra kajak är svårt att ta fram. En vettig tvåmanskajak väger strax över 30 kilo och med en minimal arbetsinsats håller man dryga fyra knop i timmar. Med en lite större arbetsinsats går det att hålla drygt sex knop.
Räknat i effekt handlar det förmodligen om dryga 60 W för att ”slöpaddla” och kanske 150-200 W (75-100 W per person) för att ”stå på”. Och det bränsle som går åt (späcklagret) är inget man vill spara på.
Filed under: Göte Fagerfjäll