Nokiaägarna vill ha ut sina pengar

Efter försäljningen av mobiltelefonverksamheten har Nokia gott om kontanter. Frågan är bara om aktieägarna vill ha säkra pengar nu, eller om de är villiga att satsa pengarna för att eventuellt vinna ännu mera i framtiden.

Nokiaaktien har pendlat ganska dramatiskt de senaste åren, men efter beskedet om försäljningen av mobiltelefonverksamheten dubblades kursen snabbt. Börsvärdet ökade med drygt 70 miljarder kronor till ca 170 miljarder.

Med tanke på att Microsoft betalar ca 47 miljarder kronor i kontanter är förstås inte uppgången särskilt märklig. Problemet för Nokias del är bara att övertyga aktieägarna om att låta pengarna ligga kvar i företaget så att de kan användas till företagsförvärv eller liknande. För många av aktieägarna, kanske speciellt de nya, är det nog betydligt intressantare att plocka ut pengarna i form av aktieutdelning och hämta hem vinsten direkt.

För Nokia gäller det alltså att övertyga ägarna om att framtiden för företaget är så ljus att pengarna från Microsoft kan få aktien att stiga till nya höjder. För att inte ägarna skall plocka ut 47 säkra miljarder idag måste man utlova betydligt större vinster i framtiden. Det blir inte alldeles lätt.

Spekulationerna om Hans Vestberg som ny Nokiachef är naturligtvis intressanta utifrån de här förutsättningarna. Vestberg skulle kanske kunna övertyga aktieägarna om att Nokia har förutsättningar att vinna över Ericsson, Huawei och ZTE. Men, det är som sagt bara spekulationer.

Bussar drivs med sopor
Nej, nu får det vara nog med spekulationer för den här gången. I stället kanske det kan vara kul med lite positiva miljönyheter. Jag läste i lokaltidningen att bussbolaget som har hand om kollektivtrafiken i Nacka-Värmdö (där jag bor) i år fasar ut de sista bussarna som drivs med fossila bränslen. Alla de 240 bussarna (de flesta nya) kommer före årets slut att drivas med lokalt producerad biogas. En del av gasen tillverkas för övrigt från de nedbrytbara sopor som jag kastar i vår bruna soptunna.

Bussarna är med andra ord både miljövänliga (nollutsläpp vad gäller koldioxidutsläpp), flexibla och ekonomiska. Och efter att motorvägen kompletterades med bussfiler går det snabbt att ta sig in till centrum till och med i rusningstrafik. Det gör beslutet om tunnelbana till Nacka och en eventuell förlängning till Orminge ganska svår att förstå. Att lägga gigantiska pengar på ett tunnelbanebygge känns ärligt talat ganska onödigt.

Men, jag lovade ju att inte spekulera. Därför laddade jag innan jul ner den 167-sidiga rapporten ”Buss, BRT och spårväg – en jämförelse”, gjord 2011 av WSP Analys & Strategi. Det är ganska skojig läsning, med massor av intressanta fakta.

Rapporten förespråkar BRT (Bus Rapid Transit), ett mera ”tågliknande” bussystem på separata banor. Men det finns också gott om rådata för vanliga bussar, spårvagnar, tunnelbanelösningar och lokaltåg och jag kan definitivt inte påstå att rapporten fick mig att bli mer positiv än tidigare till spårbaserade lösningar i vår typ av område. Enda sättet att få de spårbaserade lösningarna att bli konkurrenskraftiga verkar vara att undvika att bygga (billiga) bussfiler eller ordna riktigt usla lösningar vid platser som t ex Slussen.

Nu blir det både tunnelbanebygge och ombyggnad av Slussen (med den nya bussterminalen mycket längre bort från tunnelbanestationen), så de närmaste åren blir väl ganska hopplösa. Jag får glädjas så länge det går åt dagens snabba och turtäta busstrafik. Och hoppas att det inte blir alltför mycket sämre när alla investeringar och byggprojekt är gjorda.

Leave a Reply