Fler sammanslagningar?

Veckans stora nyhet var naturligtvis Texas Instruments köp av National Semiconductor. För 6,5 miljarder dollar blir TI trea på halvledarmarknaden, men framför allt en verklig jätte när det gäller analoga komponenter.

6,5 miljarder dollar var oväntat dyrt och det visar väl både att halvledarmarknaden är på väg uppåt och att Texas Instruments har stora planer. Vi har faktiskt inte sett köpeskillingar i den här klassen sedan köpet av Freescale för några år sedan. Frågan är väl om det här är en engångshändelse eller bara början på en serie företagssammanslagningar.

Mycket talar faktiskt för att det kan vara början på en trend. Halvledarföretagen har haft ett antal riktigt jobbiga år och många ägare tappade säkert ”sugen” för flera år sedan. Men, om man väljer att sälja i dåliga tider blir också priset därefter. Om man i stället rationaliserar och klarar att visa lönsamhet (eller åtminstone inte alltför stora förluster) i dåliga tider kan priset bli betydligt bättre i en uppgång.

För den som vill sälja kan alltså tiden vara mogen nu. Uppgången ser ganska stabil ut och det finns uppenbarligen företag som vill expandera i uppgången för att ha en bättre marknadsposition när marknaden ligger på topp. Det finns säkert också förhoppningar om att en konsolidering skall kunna minska den mördande priskonkurrensen och ge bättre vinstmarginaler. Däremot tänker jag inte ge mig in i några spekulationer om vem som kan tänkas sälja. Men, jag skulle bli förvånad om jag inte blir förvånad (om man nu kan misshandla språket på det sättet).

Annars har veckan mest bjudit på nyheter om Libyen och en hel del om den svenska insatsen där. Det här är ett getingbo som jag inte tänker kasta mig in i. Men, visst är det lite förvånande hur blodtörstiga våra politiker och journalister har blivit. Alla verkar ha glömt Vietnam, Afghanistan och Irak och hur lätt det är att gå in och hur svårt det är att dra sig tillbaka.

Nej, jag tror jag tar upp det här med bilar, telefoner och SMS i stället. Också här verkar massor av journalister och förvånansvärt många politiker överens. Det behövs fler förbud!

Och det är klart. Kanske blir det lättare för polisen om de har absoluta riktlinjer, i stället för att tvingas tänka själva. För redan idag är det ju faktiskt förbjudet att sitta och köra Facebook eller Twitter samtidigt som man kör, om det innebär att man tar blicken (eller uppmärksamheten) från trafiken. Det är förbjudet att duscha, sova, laga frukost och mycket annat också, under samma förutsättningar. Om man däremot kan komma på ett trafiksäkert sätt att göra något av det här är det däremot fullständigt lagligt.

Och där ser vi ett av problemen med specialregler. Att förbjuda SMS och Twitter i bilen kanske låter självklart, men om jag, som gammal telegrafist, tillverkar en liten telegrafnyckel (elbug) och skriver några rader kod kan jag faktiskt skicka textmeddelanden utan att någonsin ta blicken från omgivande trafik. Faktum är att jag gjorde en prototyp på en sådan pryl redan för tjugo år sedan (kopplad till en Atari-dator) och den fungerade alldeles utmärkt (och betydligt snabbare än allt som finns för att snabba upp SMS-andet i dagens mobiltelefoner). Att sedan skriva en app för att ta emot text i form av morsesignaler (ljud) eller konverterat till syntetiskt tal är i första fallet trivialt och i andra fallet redan gjort (är jag nästan säker på). På det här sättet skulle SMS kunna bli det mest trafiksäkra sättet att kommunicera i trafiken.

Det finns gott om exempel där specialregler som låter vettiga visar sig bli tveksamma eller negativa. Ta till exempel lagstiftningen om dieselmotorer som kom för ett antal år sedan.

Miljövännerna hade då, helt korrekt, kommit på att dieselmotorer släpper ut farliga partiklar och en del andra otrevliga ämnen. Men i stället för att omedelbart tvinga fram regler mot partikelutsläpp och avgasutsläpp lyckades man övertyga politikerna om att införa en straffskatt på dieselmotorer. Som tur var lättades reglerna upp några år senare, när det blivit alltför pinsamt uppenbart att moderna dieselmotorer med partikelfilter både var anständiga vad gäller utsläpp och mycket mera bränsleeffektiva än bensinmotorer. Men bilindustrin i Sverige leddes under några år in på etanolstickspåret och fick klara konkurrensnackdelar jämfört med bilindustrin i övriga Europa.

Det finns alltså all anledning att tänka sig för både två och tre gånger innan man inför nya lagar och regler. Och man bör alltid fundera på vad det är man egentligen förbjuder eller reglerar. Det räcker faktiskt inte att andra har gjort samma sak.

Och till slut något som låter som en skröna, men som faktiskt är sant. En kompis till vår marknadschef (Tommy) fick härom dagen ett märkligt telefonsamtal. Han har ett sommarhus i Dalarna och samtalet var från grannen.

Saken var den att snön hade börjat att smälta och då upptäckte man att det låg en död älg i trädgården. Älgen hade förmodligen stapplat dit någon gång i början av vintern, när det var som kallast och bedrövligast. Där hade den sedan dött och blivit översnöad, utan att någon upptäckt vad som hänt. Och eftersom älgen inte lagt sig på någon av gångarna hade ingen skottat närmare än en eller ett par meter.

Som sagt, det som göms i snö…

Leave a Reply