Elektronikdistribution i förändring

På bara två veckor har vi fått se två verkligt stora affärer inom elektronikdistribution. Först köpte Arrow några av världens största elektroniktidningar och nu är det dags för Farnell att bli uppköpt av Schweiziska Dätwyler. Det handlar både om en rationalisering och ett försök att bli viktigare och skapa nya roller på marknaden.

Vill bli nav
Alla distributörer vill naturligtvis vara det självklara navet i kommunikationen mellan kund och leverantör. I en perfekt värld (från distributörernas sida) går både inköpare och konstruktörer självklart till ”sin” distributör för att få information eller köpa komponenter/system. De senaste åren har vi också sett allt fler satsningar på prototypkort, konstruktionsbibliotek och konstruktionsverktyg för att knyta konstruktörerna närmare distributörerna.

Här har faktiskt Farnell varit en av de drivande aktörerna, med sin nätsatsning element14 Design Center. Gratis utvecklingsverktyg och ett tätt samarbete med t ex Raspberry Pi gör det möjligt att knyta upp konstruktörer på ett tidigt stadium. Efter hand har de flesta av de stora distributörerna gjort liknande satsningar.

Distributörerna har också ökat sin kommunikation med kunderna på ett ganska dramatiskt sätt. Den ”gamla tidens” relativt enkla kundtidningar har vuxit till dyrbara satsningar, både på papper och på nätet. Man kan väl se Arrows köp av några av USAs största elektroniktidningar (t ex EE Times) som en försök att ta nästa steg i kommunikationen med kunderna.

Inte självklart
Samtidigt är det inte alls självklart att just elektronikdistributörerna skall vara navet i kommunikationen mellan kunder och tillverkare. På många andra marknader har tvärtom distributörerna fått se sin roll reduceras i takt med att Internet medger nya tjänster. Ett bra exempel är väl hemelektronik, där distributörernas ställning är ganska dålig och håller på att bli sämre.

Över huvud taget är det svårt att hålla en ställning som självklart nav, vare sig det gäller försäljning eller information. Facktidningarna har ju till exempel fått se sin centrala roll utmanas av sökmotorer och fristående informatörer. Man skulle mycket väl kunna tänka sig en situation där distributörerna helt ”reduceras” till att vara logistikföretag.

Bra att vara stor
Så det är inte ett dugg svårt att förstå de stora satsningarna inom elektronikdistribution. Det handlar ju om att skapa och behålla en affärsmodell som fortsätter att ge hyggliga marginaler. Om distributörerna slåss enbart med logistikargument riskerar marginalerna att krympa snabbt och sådant har alltför många sett alltför mycket av.

Helt klart är i alla fall att det krävs en ganska ansenlig storlek för att konkurrera som internationell distributör, speciellt om man vill nå både storföretag och mindre kunder. Köpet av Farnell är säkert inte den sista strukturrationaliseringen som vi får se de närmaste åren. Samtidigt är det inte alls uppenbart hur framtidens elektronikdistributör kommer att se ut.

Äger media?
För egen del är jag förstås extra intresserad av hur Arrows köp av elektroniktidningar skall komma att sluta. Det är ju på många sätt en väldigt märklig utveckling, som kan få många negativa följder.

Det stora problemet är förstås hur en tidning skall kunna vara fristående, samtidigt som den ägs av en av marknadens parter. Om till exempel Vi Bilägare köptes av Volvo skulle det vara svårt för tidningen att behålla sin fristående ställning. Åtminstone skulle läsare och övriga marknadsaktörer ha svårt att se tidningen som fristående.

Nya modeller
De närmaste åren ser i alla fall ut att bli väldigt intressanta för elektronikdistributörerna. Med lite tur och mycket arbete (och pengar) kan de mycket väl komma att stärka sin ställning på många områden. Kanske distributörerna också blir de naturliga informatörerna och tar över ännu fler tidningar.

Men vi kan också få se en priskonkurrens som leder till utslagning, kostnadsjakt och hårdare fokusering på logistiktjänsterna. Det är bara att lyfta blicken till flygindustrin, hotellindustrin och taxi för att se vad som kan hända. Spännande blir det nog.

One Response to “Elektronikdistribution i förändring”

  1. Man undrar hur det går för Elfa när Dätwyler köpt Farnell. De lär inte driva två konkurrerande företag samtidigt. Det skulle förvåna om Elfa Distrelec vinner den kampen. Enligt AllaBolag låg Elfas rörelseresultat på minus både 2013 och 2014 trots drygt trekvarts miljard i omsättning och de priser Elfa tar för komponenter.
    Vi (valutronic.se) konstruerar, tillverkar och säljer våra egna hifi-förstärkare (byggsatser) och köper av kvalitetsskäl in förhållandevis dyra komponenter. I slutsteget har vi HEXFET-transistorer som kostade 22 – 28 kr styck när vi köpte dem från Elfa. Nu har vi en ny leverantör, och betalar mellan 4,50 och 5,50 för identiska komponenter, samma fabrikat. Lågbrusiga metallfilmsmotstånd: Elfa 56 öre, nya leverantören 11 öre. De komponenter vi köper kostar 3 – 6 gånger mindre nu än när vi köpte dem från Elfa. Så med en omsättning på 785 miljoner borde åtminstone 500 miljoner vara skillnaden mellan inköps- och försäljningspriser. Men vad händer med pengarna? Som sagt, rörelseresultatet är negativt.

Leave a Reply