Full fart år 2014
SAAB lyckades sälja JAS Gripen till Brasilien. Det var ingen dålig julklapp till Linköping och ingen dålig julklapp till den svenska elektronikbranschen.
Faktum är att det finns ganska gott om positiva tecken inför 2014. Förra veckans rapport om svensk elektronikindustri (Studie av elektronikindustrin 2002 – 2011 som underlag till innovationsagenda) visade på ett ovanligt kraftfullt sätt att elektronikindustrin både är framgångsrik och lönsam och dessutom är grunden för hela industrins innovation. Sådant känns alltid bra att höra.
Och visst ger JAS Gripen-affären en extra kick. Inte för att vår industri står och faller med produktionen av stridsflygplan, men det ger publicitet och goodwill. Inte många länder har tillräcklig teknisk kapacitet för att tillverka något såpass avancerat som ett flygplan i JAS Gripen-klass. Affären med Brasilien minskar dessutom risken för att affären med Schweiz skall gå i stöpet och ökar rimligen intresset från andra länder.
Jag har faktiskt inte hunnit utnyttja min timma i Gripen-simulatorn som jag fick i födelsedagspresent tidigare i år. Det har varit lite för mycket att stå i under året. Men snart skall det bli dags och då får jag väl se om Gripen uppför sig annorlunda jämfört med de flygplan jag brukade flyga en gång i tiden. Flest timmar har jag på den lilla tvåsitsiga Cessna 150 och det är klart – den fyrcylindriga motorn på knappt 100 hästkrafter hade helt klart ingen efterbrännkammare.
Företrädare för den franska flygindustrin blev förstås inte glada när Brasilien valde JAS Gripen framför deras Dassault Rafale. En kommentar var att ”Brasilien valt en Volvo när de kunde fått en Ferrari”. Märkligt nog verkar ingen ha jämfört Rafale med någon modell från Citroen eller Renault. Eller det kanske inte är så underligt.
Motorsåg med batteri
Att flyga är fantastiskt kul, men tyvärr har jag inte kvar mitt flygcertifikat. De senaste dagarna har jag i stället fått nöja mig med lite mera handfast teknologi i form av diverse motorsågar.
För till slut blev det ändå tid att åka ner till Blekinge och ta hand om eländet från stormen Simone. Simone lyckades ju vräka omkull vårt gigantiska kastanjeträd som har dominerat gårdsplanen en bra bit över hundra år.
Uppröjningen gick trots allt ganska fort. Ett par hyfsade motorsågar och en stark son gjorde att det bara tog en dag från totalt kaos till hygglig ordning. Det mesta av grenverket blev en ordentlig brasa och ett antal timmars kapande och släpande resulterade i ganska ordentlig träningsvärk. Men sådant får man stå ut med. Och jag fick i alla fall med mig en snygg julgran till Stockholm.
Dessutom fick jag tillfälle att testa min nyköpta batteridrivna motorsåg. Den hade självklart inte mycket att sätta mot de ”riktiga” sågarna, men det är ändå ganska imponerande att ett så litet batteri (litiumjon förstås) kan rymma så mycket energi och klara såpass hög effekt. Dessutom var sågen förvånansvärt billig, vilket väl visar att batteripriserna har kommit ner till en ny och intressant nivå.
Att ladda och balansera
De senaste temaartiklarna om strömförsörjning handlar, inte helt oväntat, mycket om batteriladdning och balansering av battericeller. En noggrann balansering av seriekopplade litiumjonceller är ju nyckeln till att nå bra livslängd på de annars ganska känsliga (och dyra) batterierna.
Österrikiska amc verkar ha tagit fram en ovanligt intressant (och billig) lösning när det gäller övervakning och balansering av battericeller. Läs gärna den artikeln. Där finns en hel del intressant att hämta.
Nej, nu slutar jag med en bild från förra veckans Luciafirande. Vad är väl cellbalansering mot en liten treårig Lucia?
Filed under: Göte Fagerfjäll