Upp eller ned
Vi lär nog få vänja oss vid dramatiskt höjda oljepriser och kraftigt ökade spannmålspriser. Det kommer att ställa till problem, men egentligen är utvecklingen inte ett dugg konstig.
För vad vi har sett de senaste årtiondena är egentligen en artificiellt låg prisnivå, både på olja och spannmål. EU och USA har tryckt ner de globala spannmålspriserna med en jordbrukspolitik som till underpris dumpat överskott på världsmarknaden. Oljepriset har hållits lågt med politiska påtryckningar och en tro att lagren är närmast oändliga. Oljekrisen på sjuttiotalet borde ha visat vad som var på väg, men den sopades under mattan.
Så nu står vi här yrvaket och undrar när allt kommer tillbaka till det normala. Samtidigt gläds mera radikala miljövänner åt att bilar och flyg snart är ett minne blott.
Men det blir nog aldrig ”som vanligt” igen. Ändå kommer vi att fortsätta att köra bil och flyga. Den stora skillnaden är att vi äntligen kommer att optimera för minskad energiförbrukning.
Inom elektronikbranschen är det här inget nytt. De senaste fem åren har energiförbrukning glidit upp till att bli den förmodligen viktigaste konstruktionsparametern. Det har gett makalösa resultat, åtminstone på hårdvarusidan. Prestanda i förhållande till energiförbrukning har ökat dramatiskt. På fordonssidan har också en hel del gjorts. Motorerna är effektivare, framför allt på grund av elektronisk styrning.
Men både på dator- och fordonssidan har hittills alla förbättringar till slut använts till prestandaökningar. Dagens mikroprocessorer drar bara en tusendel så mycket energi vid samma prestandanivå som för tjugo år sedan. Men vad hjälper det när datorernas prestanda har ökat mer än tusen gånger. Dagens bilmotorer är mycket effektivare än för trettio år sedan, men hela den förbättringen har hittills använts för att öka effekt och komfort. En ordinär bil är idag oerhört mycket snabbare och komfortablare än för tretio år sedan. Men den drar i stort sett lika mycket bränsle.
Det här är i och för sig lätt att förstå. Ingen vill gradera ner och köpa en sämre dator eller en sämre bil. Då är det kanske intressantare att utgå från något enklare och uppgradera därifrån.
Så på datorsidan är det intressant att se hur mobiltelefontekniken uppgraderas till att bli mera datorlik. Det kanske är en rimligare väg till små och energieffektiva datorer än att försöka backa från konventionella datorer.
Och på fordonssidan ser vi nu hur EU-mopederna tar steget över till eldrift. Därifrån är det lätt att uppgradera till små enkla elbilar, utan att det känns som en försämring.
För det är ju inte längre så att vi måste nöja oss med en enda dator eller en enda bil. Det är helt OK att större delen av tiden använda en enkel dator för att skriva texter, så länge man också har en avancerad dator för grafik etc. Och det är egentligen inget problem att köra en enkel elbil eller elmoped till jobbet, så länge man har en ”riktig” bil för att köra med familjen till landet.
Filed under: Göte Fagerfjäll