Electronica håller ännu
Stora internationella elektronikmässor har haft problem ganska länge nu, men inget ser ut att knäcka electronica i München. Nu har jag strosat (sprungit) runt i två dagar och det är lika fullt som vanligt i alla hallar och mina fötter är lika ömma som vanligt av allt springande.
Dubbla mässor
Ärligt talat trodde jag nog att årets mässa skulle bli den första med en märkbar nedgång. Embedded World i Nürnberg har lockat till sig traditionella electronicautställare och en bransch med en så kraftig prispress borde inte ha råd med två stora mässor. Åtminstone inte med jättemontrar och full besättning.
Men ack vad jag bedrog mig. Tvåvåningsmontrarna står fortfarande lika höga och varenda hall verkar vara fylld till bristningsgränsen.
Så det är bara att inse faktum. Tyskland är annorlunda och det spelar ingen roll att de stora elektronikmässorna i till exempel Storbritannien och Frankrike har slagit igen för längesen (kommer någon ihåg Composant Electronique i Paris?). Och visst är det både kul och effektivt att springa omkring på electronica. När skulle man annars hinna med 26 separata intervjuer på två dagar.
Bilar
Jag hade egentligen tänkt ha ett komplett electronicareportage färdigt, men det hanns inte riktigt med. Så det får väl bli en och annan trend i stället. Och trender finns det gott om.
Att Tyskland har en stor bilindustri brukar märkas på electronica, men i år märktes det mer än vanligt. Inget märkligt med det. Bilindustrin är mitt uppe i en rad stora förändringar, som allihop baseras på elektronik.
Det som syns bäst är kanske alla LED-lampor och varianter på intelligenta LED-strålkastare. Här håller biltillverkarna på med att plocka bort stegmotorer och rörliga delar från de smarta strålkastarna i prestigebilarna och ersätta dem med rader av lysdioder. Tanken är att systemet skall bli billigt nog för att få plats också i medelklassbilar och det verkar funka. De billigare bilarna får kanske inte lika avancerad styrning (med kamerakontroll), åtminstone inte i början.
Annars lär det snart bli förtvivlat gott om kameror i nästan alla bilar. Överallt på electronica kunde man se övervakningssystem av olika slag, från backkameror (krav bl a i USA) till kameror för att kolla om föraren håller på att somna. Ett halvdussin kameror blir nog standard och betydligt mer än så på prestigebilarna.
Energieffektiv GaN
Biltillverkarna är inte de enda som kämpar för att hålla ner energiförbrukningen. Det verkar faktiskt som om kraven på lägre förluster har fått kraftkomponenter i galliumnitrid att ta fart på allvar. Jag pratade en stund med Girvan Patterson, vd för GaN Systems, och han var förvånad över att utvecklingen gått så snabbt.
Mycket handlar förstås om billigare sätt att tillverka GaN-komponenter. Idag går det att tillverka GaN på kiselsubstrat och det har ändrat förutsättningarna i grunden. Gamla sextumsfabriker finns det gott om och de duger utmärkt för att producera GaN-komponenter i.
Men visst är GaN-komponenterna dyrare och det oväntade är att tillverkare av konsumentprodukter verkar villiga att ta det högre priset. GaN-baserad drivelektronik byggs in i tvättmaskiner, torktumlare och dammsugare, inte minst för att det är ett enkalt sätt att klara energikraven. Och det är ju bra.
IoT
Till slut fanns det naturligtvis skyltar med ”Internet of Things” i varenda monter. Men det tänker jag återkomma till. Min dator fick nyss för sig att göra en automatisk uppdatering utan att förvarna mig. Det kostade en eller ett par timmars arbete och en lång rad elaka benämningar på Microsoft.
Normalt sett skall det här inte hända, men folket på Microsoft verkar inte riktigt ha förstått det här med virtualisering. Om man kör en virtualiserad version av Windows XP ovanpå Windows 7 eller 8 (Microsofts egna systemprogram) ”slipper” man se varningarna för att grundoperativsystemet tänker starta om för att uppgradera. Plötsligt ”bara det händer” och allt som är osparat försvinner ut i rymden.
Tyvärr tål inte alla program att avslutas så abrupt heller, så det blir gärna en del ”hushållsarbete” för att komma tillbaka till ett fungerande läge igen. Och en massa svordomar.
Så kan det gå.
Filed under: Göte Fagerfjäll