Audi vill inte ha gammal elektronik

– Det tar sju år att ta fram en ny bilmodell och vid det laget är de elektronikkomponenter som används hopplöst föråldrade. Så vill vi inte ha det.

Det säger Berthold Hellenthal, ansvarig för halvledarstrategi hos Audi. Hans recept är att låta halvledartillverkarna ta fram betydligt större byggblock, med standardgränssnitt. På det sättet kan bilindustrin komma förbi många av de problem man har idag med föråldrade och utgångna komponenter.

Berthold Hellenthal höll inledningsanförandet i morse vid den årliga användarkonferensen CDNlive EMEA i München. Att såpass mycket fokus hamnar på fordonsindustrin är inte så märkligt. Hade det varit för tio år sedan hade säkert inledningsanförandet handlat om mobiltelefoni, men idag är det biltillverkning och elektronik för bilar som är det viktigaste för europeisk elektronikindustri.

Och om man bortser från de hemska videosnuttar som Hellental visade upp (PR-folket hos biltillverkarna lever i en egen, säregen värld) var det faktiskt ett ovanligt intressant föredrag. Dagens bilar är ju nedlusade med elektronik (6000-8000 halvledarkomponenter i en ”fin” bil) och mängden ökar explosionsartat. Att i det läget tvingas att använda komponenter som är utgångna redan vid bilens lansering är förstås inte så kul.

Ändra värdekedjan
Hellenthal vill i stället se större byggblock med mera standardiserade gränssnitt. Det skulle inte bara göra det möjligt att använda modernare komponenter vid introduktionen av en ny bilmodell. Det skulle också göra det mycket lättare att byta föråldrad elektronik under en bilmodells livslängd.

Tanken är alltså att få bilelektroniken att följa elektronikindustrins utvecklingscykler. Det skulle spara pengar åt biltillverkarna och ge konstruktörerna tillgång till moderna komponenter med mycket högre prestanda än vad de får använda idag.

Men då talar vi också om ganska ordentliga förändringar i värdekedjorna. Halvledartillverkarna får betydligt större ansvar, samtidigt som en del underleverantörer i dagens värdekedja får betydligt mindre att göra. Klart intressant.

Självkörande bilar
Audi håller förstås, precis som övriga biltillverkare, på med den utveckling som i förlängningen skall leda till självkörande bilar. Tanken är att bilföraren om ett antal år skall kunna sitta och se på en film eller läsa en bok, samtidigt som bilen själv tar sig fram till målet.

Det här kräver massor av elektronik och massor av sensorer och vem vet, det kanske en dag fungerar på ett säkert sätt. Fast det är klart – jag har lite svårt att föreställa mig stora komplexa system med massor av mjukvara ta hand om nya och oväntade situationer utan att krascha. Men det är väl bara jag som är negativ.

Infrastruktur
Biltillverkarna pekar i alla fall på hur viktigt det är att ha en fungerande infrastruktur. Samma sak gäller överallt, med fungerande komponenter, IP-block, operativsystem och mjukvarublock.

Idag är väldigt mycket av infrastrukturen till elektroniksystem baserad på ARM-processorer och det är förtvivlat svårt att se hur någon annan (Intel?) skall kunna ändra det. ARM har blivit ett så självklart byggblock att man ofta inte ens diskuterar några alternativ. Den som vill ta fram en systemkomponent funderar mera på vilken ARM-version som skall användas än på andra processoralternativ.

Den här utvecklingen har hållit på i många år, men inte förrän nu ser vi den totala effekten. Det handlar inte om ett eller ett par förtag som driver utvecklingen. Nästan alla är med.

Sommaren är här
Just nu känns det ändå som om våren och sommaren är viktigast. Jag åt lunch i ett sommarvarmt München, med dryga 27 grader och blå himmel. Här i Stockholm är det fortfarande vår och i morgon lär temperaturerna stiga långt över tjugograderstrecket här också. Härligt!

Leave a Reply