Mobiltelefonmarknaden förändras
Så var det då klart att Ericsson hoppar av mobiltelelefonmarknaden. Efter tio års samägande tar Sony över alltsammans och Ericsson koncentrerar sig på den huvudverksamhet där man faktiskt är fantastiskt framgångsrika.
För så är det ju. Ericsson är det enda icke-kinesiska företag som har lyckats fortsätta att utveckla och sälja telefonnätverk. Det märktes inte minst förra veckan, då Ericsson visade upp ett alldeles utmärkt kvartalsresultat. De positiva siffrorna berodde inte på mobiltelefonsidan.
Nej, det är nog bara att inse att varken mobiltelefoner eller persondatorer längre är någon kärnverksamhet för Ericsson. Datoräventyret blev väl aldrig någon större inkomstkälla, men mobiltelefonerna var i alla fall under hyfsat lång tid en vinstmaskin och det får väl anses vackert nog. Att komma tillbaka till ”de gamla tiderna” är nog inte möjligt. De senaste tio åren har visat hur svårt det är att tjäna pengar på mobiltelefoner.
För Sony är situationen helt annorlunda. De har helt enkelt inte råd att ”spela andrafiol” på mobiltelefonmarknaden. I takt med att telefoner, handdatorer och persondatorer växer samman måste Sony ha ett komplett program. Speciellt med tanke på den stora mängd ”intellectual property” i form av film och musik som företaget kontrollerar. Det duger inte att misslyckas en gång till.
Så för Sony handlar det säkert om expansion. Om sedan den expansionen sker i Sverige får vi se, men man har nog knappast råd att göra sig av med någon del av företagets kompetens någonstans de närmaste åren.
Samtidigt med Ericsson/Sony-affären visade Nokia upp sin nya Lumia-serie, med till att börja med två Windows-baserade mobiltelefoner. Här kan man verkligen tala om ödesmodeller. Om inte Windows-satsningen lyckas ligger Nokia ytterst illa till.
Men, det verkar som om åtminstone Nokia har gjort sin del av jobbet. De två nya telefonerna togs emot ganska positivt av de flesta som fick tillfälle att se dem. Därifrån till framgång är det förstås en bra bit, men första steget på Nokias väg tillbaka är i alla fall taget.
Det närmaste året kommer säkert att bli tufft för alla inblandade och Ericsson kan säkert få många tillfällen att glädja sig över att ha en miljard Euro i kontanter i stället för en tvivelaktig marknadsposition på mobiltelefonmarknaden.
För Nokia finns inga sådana val. Samarbetet med Siemens har väl inte gått så där fantastiskt bra och däckstillverkningen är avyttrad. Nokia måste helt enkelt lyckas med sina nya mobiltelefoner.
Filed under: Göte Fagerfjäll