Håller Indien på att bli grönare?
Tidigare i år skrev jag om hur det stjärnmärkningssystem som införts av Indiens byrå för energieffektivitet, Bureau of Energy Efficiency (BEE), har tagit fart och utökats till fler produkter. (Se bloggen: Indiens BEE-stjärnmärkning inkluderar bärbara datorer.) Då omfattade BEE 12 produktkategorier, nu är siffran uppe i 14.
Enligt en artikel nyligen i The Hindu Business Line, har försäljningen av energieffektiva produkter stigit trots att de är dyrare. Artikeln citerar en nyligen genomförd studie från Market Xcel Data Matrix i vilken 51% av deltagarna bekräftade att de kände till energimärkningen, vilket visar att folk varit mottagliga för stjärnmärkningen.
Rajeev Jain, vd för LG India, noterade att över 70 procent av de kylskåp som företaget säljer är märkta med fem stjärnor(den högsta effektivitetsnivån). Chefer från företag som Sharp och Panasonic bekräftade också denna trend mot en ökad efterfrågan på energieffektiva produkter i Indien.
Energieffektiva produkter i utvecklingsländer som Indien är kritiska eftersom den växande efterfrågan på energi inte motsvarar existerande energiproduktion.
Filed under: Mr Green