Sommar, fotboll och tandem
Det här nyhetsbrevet blir det sista på några veckor. Det är dags för semester och om vädret fortsätter på samma sätt som idag finns det sannerligen inte mycket att klaga över.
Det skulle i så fall möjligen vara det eviga brummandet av vuvuzelor från fotbolls-VMs åskådarläktare. Instrumentet, om man nu kan kalla det ett instrument, har ett ganska gräsligt och framför allt starkt ljud, som är tillräckligt bredbandigt för att vara svårt att filtrera bort.
Men skam den som ger sig. Från National Instruments användarsida på Internet har vi hittat en filtertillämpning gjord i LabView och som faktiskt verkar fungera riktigt bra. Det hela förutsätter förstås att man leder TV-ljudet via datorn, men lite kabelpyssel kanske kan vara ett lågt pris att betala.
Filtret fokuserar först och främst på grundtonen (ca 233 Hz). Sedan får användaren själv välja hur många av övertonerna som skall filtreras bort. Det handlar alltså om ett antal smala notchfilter och tar man bort tillräckligt många övertoner reduceras surret till anständiga nivåer, utan att förstöra kommentarer och andra ”riktiga” ljud.
Beskrivning och nedladningsbar mjukvara finns på National Instruments hemsida. Klicka här på ”Filtering the Annoying Vuvuzela Noise” för att komma åt det hela.
Nåväl, själv lägger jag inte så mycket tid på att titta på fotboll på TV, så jag står ut med surret. När vädret är så här fantastiskt känns cykeln och kajaken betydligt intressantare. För att inte tala om hammocken. Sedan vi hittade ett myggnät till hammocken fungerar den till och med på kvällen i Blekingeskogen. Myggorna sitter på utsidan av nätet och suktar efter mitt blod. Där kan de gärna sitta.
Jag plockade i alla fall med mig en av mina tandemcyklar från Stockholm till Blekinge i förra veckan. Med några bortplockade säten gick det bra att köra in cykeln i bilen och slippa att hänga på släpet. Det är skönt, eftersom 55 mil med släpvagn är en aning jobbigt. Alternativet är förstås att cykla ner, men det fanns varken tid eller kondition tillräckligt för det. Att börja cykelsäsongen med en långresa är bara dumt.
En gång i tiden fanns möjligheten att ta med cykeln på tåget och det var väldigt praktiskt. Men en följd av snabbtågen och ändrad policy är att tåget numera inte är ett alternativ för cyklister. Ganska märkligt och ännu en orsak att inte racka ner på bilar och bilism. Att få med sig cyklar och kajaker skulle vara omöjligt utan bil. Och ärligt talat finns det en hel del sträckor som är ganska ointressanta att cykla. Efter ett par dagars cykling i granskog har man sett träd så det räcker.
Däremot finns det egentligen ingen begränsning på hur långt man kan cykla. Det handlar bara om hur mycket tid som finns att tillgå. Det är ingen stor skillnad mellan att cykla 30 mil eller 150 mil, så länge man håller etapperna rimliga. Man cyklar ju faktiskt bara en etapp om dagen. Jag har i och för sig en gång i tiden sträckkört Köpenhamn – Tjörn, en sträcka på sådär 34 mil. Men det var egentligen inte någon bra idé ens den gången. Tio mil är en bra maxetapp.
Det är märkligt hur mycket mer man upplever från en cykel jämfört med bil, tåg eller buss. Samma sak gäller kajak jämfört med motorbåt. Det handlar inte bara om att man sitter ”mitt i naturen”, utan det måste också ha att göra med det fysiska arbetet. Av någon anledning ger fysiskt arbete en extra ”kick”. Jag har sett det här massor av gånger, till exempel när jag haft med mig barnen till Kalifornien. Inte ens den makalöst vackra ”Pacific Highway” är i längden intressant nog om man bara ser de genom en bilruta. Men från cykelsadeln är det en helt annan sak.
Så häng cyklarna på bilen och ge er iväg ut i den makalösa nordiska sommaren. Försök bara för allt i världen inte att hänga en tandemcykel på tvären bakom bilen. Det är nästan lika illa som att montera en kajak på tvären.
Vi hörs igen i augusti.
Filed under: Göte Fagerfjäll