Priserosion
Härom dagen beställde jag en ny laptop-dator till kontoret. Den kostade 2 890 kronor plus moms, men inklusive frakt. I priset ingår det mesta man kan behöva: tillräckligt snabb processor, tillräckligt stort minne, bra skärm, DVD-brännare, WLAN, Ethernet-anslutning, USB-anslutning och ljudanslutningar. Och så följer det förstås med Windows Vista, ordbehandlare etc.
Det här kallas priserosion och är en självklar följd av att datortillverkarna måste expandera sin försäljning till nya marknader. Den delen av marknaden är extremt ”elastisk”. Marknadens storlek ökar kraftigt när priset sänks.
Det här är gammalt och välkänt, men det nya är att prestandaskillnaderna numera är så små mellan billiga apparater och dyra apparater. En laptop för 20 000 är snabbare och lättare än en för 3 000, men det blir allt svårare att motivera så stora prisskillnader.
Vi ser samma utveckling på marknaden för mobiltelefoner, TV-apparater DVD-spelare etc. De billigaste maskinerna har numera nästan lika höga prestanda som de dyra och det gäller att hitta nya argument för en kraftig prisdifferentiering.
På mobiltelefonsidan ser vi till exempel hur tillverkarna av extremt billiga mobiltelefoner tvingas lägga till allt fler funktioner. Kretsarna för ultrabilliga mobiltelefoner har numera funktioner för MP3 och kamera. Mobiltelefoner avsedda för Indien och Kina kan lätt konkurrera ut det mellanprissegment som vi vant oss vid i Västvärlden.
Det verkligt intressanta är att vi ännu så länge bara har sett början. Majoriteten av världens befolkning har ännu så länge varken mobiltelefon eller laptop. Om bara några få år kommer de flesta att ha en mobiltelefon och ytterligare några år framåt kommer de flesta att ha tillgång till en laptop-dator. Att det blir laptop-datorer i stället för ”vanliga” stationära datorer är ganska självklart. Elnäten kommer att vara ”svajiga” i stora delar av världen i många år och trångboddhet talar för små enheter. Dessutom är det mycket billigare att frakta små lätta paket än stora tunga.
Vad leder då det här till?
Det är väl ingen tvekan om att bra, men ordinära laptop-datorer och mobiltelefoner kommer att bli ännu mycket billigare. En vettig laptop-dator för tusenlappen är långt ifrån omöjligt.
För hårdvarutillverkarna är det här en välkänd realitet, men för mjukvarutillverkarna är det värre. I en laptop-dator för en tusenlapp får inte mjukvaran kosta mer än en hundralapp. Det är kanske inte helt enkelt för företag som Microsoft att motivera alltför stora prisskillnader på samma sak.
Sjunkande priser talar naturligtvis för gratismjukvara som Linux och Open Office. Över huvud taget blir det svårare att ta betalt för de standardverktyg som förväntas vara en integrerad del av en dator eller en telefon. Operativsystem, webläsare, ordbehandlare och kalkylprogram är idag självklarheter och blir allt svårare att sälja separat.
Det svåraste av allt blir ändå att motivera en alltför stor prisdifferentiering. När prisskillnaden är tio gånger drar också de mest märkesmedvetna användarna öronen åt sig.
Och till sist – Glad Påsk.
Filed under: Göte Fagerfjäll