Hemmakontor efter pandemin

Pandemin har lärt oss mycket om hur smittspridning kan undvikas. Bil i stället för buss, ehandel i stället för besök på gallerian, hemmajobb i stället för kontorsarbete och studier via nätet i stället för i skolan. Vi ser också hur vi på längre sikt kan minska risken att bli drabbade av den här typen av förutsägbara katastrofer. Grundrecepten är återigen villa, bil, väl fungerande distributionssystem, stabila energisystem och bra datorvana. Samtidigt satsar våra politiker våra pengar på att skapa ett samhälle som går helt stick i stäv med vad vi lärt oss.

Videokonferenser
Både i Sverige och i övriga världen fick vi under pandemin se en explosion av hemarbete. Plötsligt var videokonferenser och videomöten det nya normala. Efter några månaders krångel har det mesta strömlinjeformats och så här ett år efteråt verkar det mesta fungera ganska bra.

Det här kan mycket väl bli den stora och kvarstående effekten av pandemin. Att få videokonferenser och videomöten att fungera på ett vettigt sätt är ofantligt mycket svårare än vad en del teknikoptimister tror. Det krävs stora beteendeförändringar hos alla inblandade och normalt sett kunde det mycket väl ha tagit många år att driva igenom ett sådant skifte.

Före pandemin var faktiskt de flesta av de videokonferenser jag medverkade i katastrofala misslyckanden. Många lyckades inte logga in på grund av kompatibilitetsproblem och varken ljud och bild dög. För att inte tala om alla bakgrundsljud från deltagarna som ofta gjorde det hela fullständigt meningslöst.

Även idag finns det exempel på misslyckade videokonferenser, men det är mycket mera ovanligt. För det allra mesta fungerar allt som det skall, till och med när deltagarna kommer från helt olika bakgrund.

Det handlar förstås om en kombination av piska och morot. Pandemin var piskan och plötsligt kunde ingen säga att han/hon inte hade lust att lära sig hur det fungerar. Det fanns liksom inget val.

Den totala övergången till videoverktyg gjorde också att verktygstillverkarna tvingades att strömlinjeforma. Det blev i sin tur en fin morot för användarna.

Skola via video
På samma sätt tvingades skolorna att snabbt lära sig använda nya verktyg. Att lära ut via video är sannerligen inte lätt och för att hålla kvar elevernas intresse räcker det inte med att bara filma av en standardlektion med dålig bild och burkigt ljud.

Också här har vi fått se agnarna skiljas från vetet. Många lärare har lärt sig att behärska videomediet och skapa fungerande lektioner. Andra tuggar på i gamla hjulspår. Skillnaden mellan bra och dåliga lärare blir ännu större än vanligt.

När pandemin är över kommer förmodligen grundskola och gymnasium att till större delen gå tillbaka till traditionell undervisning. Men delar av videoundervisningen kommer nog att finnas kvar.

På högskolenivå kan förändringarna bli betydligt mera bestående. I många fall fungerar traditionella föreläsningar lika bra via video som ”på riktigt”. Och om valet står mellan en bra föreläsare på video och en dålig föreläsare i verkligheten är valet ganska enkelt.

Kommer vi då att få se en ny typ av virtuell högskola? Kommer stora och erkända internationella högskolor att ta över stora delar av högskoleutbildningen?

Ja, det är väl inget större tvivel om den saken och delvis har det redan hänt. I valet mellan en virtuell utbildning på Berkley och en ”riktig” utbildning på en lågstatusskola är det inte uppenbart att den fysiska skolan vinner.

Flytta från staden
En annan intressant fråga är vad som händer med trenden till hemmaarbete. Många företag har insett att en ganska stor andel hemmaarbete kan vara både effektivt och uppskattat av medarbetarna.

Här har vi dessutom en mycket stor vinst när det gäller att koppla samman olika delar av internationella företag och medarbetare från olika länder. De flesta vet nog hur svårt det kan vara för en arbetare på distans att ”bryta sig in” i den hårt sammansvetsade gruppen på det fysiska kontoret. Pandemin har gjort alla till distansarbetare.

Frågan är då var man väljer att bo om man bara då och då måste åka till ett fysiskt kontor. Plötsligt försvinner en stor del av vinsten med att bo nära arbetsplatsen. Kanske man inte ens behöver bo kvar i Sverige.

På samma sätt ökar kravet på hemmakontoret. I ett par månader duger det kanske att sitta i köket, men i längden fungerar det inte. Ett minimikrav är ett eget kontorsrum och helst vill man nog ha ett kontor som är fysiskt separerat från boendet.

Det självklara valet är förstås att bygga en stor friggebod eller ett attefallshus. 15-25 kvadratmeter räcker fint som hemmakontor och med vettiga kontorsmöbler är det lätt att skapa ett hemmakontor som är både ergonomiskt bra och trivsamt.

Redan från början
Jag känner till allt det här av den enkla anledningen att Elektronik i Norden valde den här modellen redan från början vid nittiotalets inledning. När vi startade hade vi inget eget kontor utan var och en fick skapa sitt eget. Med jämna mellanrum träffades vi hemma hos Thore och stämde av verksamheten. Annars gick allt via telefon.

För egen del började jag med ett kontor inne i huset, men det var uppenbart att det inte var någon optimal lösning. Som tur var fanns en fallfärdig sommarstuga på tomten som jag byggde om till kontor. Redan efter ett år hade jag ett eget kontor på sådär 35 kvadratmeter med alla nödvändiga bekvämligheter. Kanske onödigt stort, men otroligt praktiskt. Och hela bygget kostade faktiskt bara 30 000 eftersom jag gjorde allt själv (äldste sonen fick förstås jobba en del han också).

Kommer nog att fortsätta
Att bygga ett separat hus förutsätter att man bor i en villa med en hyfsat stor trädgård. Här ser vi en viktig anledning till att villapriserna dragit iväg under pandemin. Gissningsvis kommer dessutom villor med vidhängande attefallshus att öka ännu mera i pris framöver. Det som kanske var tänkt som gäststuga blir i stället kontor.

Tidigare var det alltid en viss risk att jobba hemifrån. Man riskerade att låsa sig för hårt till sin arbetsgivare. Det här är något som ändrats helt av pandemin.

Den som har ett bra hemmakontor har nu i stället en mycket bättre utgångspunkt när det gäller att byta jobb. När alla företag helt eller delvis använder hemmajobbare är det givetvis mycket lättare att anställa någon som är van och som redan har ett fungerande kontor. Att ha ett eget kontor blir plötsligt en stor konkurrensfördel.

Tåg och lägenheter
Villa och bil är överlägset under pandemier och överlägset när det gäller hemarbete. Hur ser då planeringen inför framtiden ut från våra politiker?

Där tänker man totalt annorlunda. Gigantiska summor skall läggas på snabbtåg och pendeltåg och massor av energi läggs på att planera höghusområden. Av planerna att döma verkar man ha bestämt sig för att enbart skapa tätbebyggda miljöer med lägenheter.

Det här har en viss logik om man utgår från spårtrafik. Tåg kan inte stanna särskilt ofta och om man förutsätter att alla skall klara sig utan bil gäller det att planera området runt varje hållplats med mycket tät bebyggelse. Det här brukar kallas hållbara samhällen med grön profil.

I de vackra modellerna brukar man också tala om gemensamhetsytor där man kan hyra in sig och gemensamma platser dit man kan gå med sin bärbara dator. Det hela är fullständigt verklighetsfrämmande.

På något märkligt sätt verkar våra miljöpolitiker ha snöat in på hur det såg ut under andra halvan av artonhundratalet. Då var järnvägen revolutionerande och det fanns inget annat val än att anpassa samhället efter järnvägens förutsättningar.

Men för hundra år sedan började verkligheten förändras. Bilarna ändrade förutsättningarna för hur man kunde bygga och idén om extremt kompakta bostadsområden runt järnvägsstationerna tappade sin charm. Redan i mitten av nittonhundratalet hade bilismen tagit över och järnvägen blev ett ”sidospår”. Sedan dess går bara ungefär tio procent av persontrafiken på järnväg.

Fast det verkar våra politiker ha missat.

8 Responses to “Hemmakontor efter pandemin”

  1. Som vanligt ”spot on” Göte !

  2. Det är nog säkrast att hålla garden uppe ett tag till. Sverige har visserligen någotsånär rimliga dödssiffror sedan en tid, men smittspridningen är förbluffande stor. Vi ligger till exempel dubbelt så högt som Indien – något som inte är lätt att tro utifrån nyhetsrapporteringen.

    Enligt Ourworldindata ligger Sverige just nu på åttonde plats i världen efter Cypern, Uruguay, Seychellerna, Bahrein, Maldiverna, Turkiet och Kap Verde. Övriga nästan 200 länder har lägre och i det flesta fall väldigt mycket lägre smittspridning.

    Bland våra nordiska grannländer har vi en imponerande förstaplats, med mer än tolv gånger större smittspridning än Finland och Island, sex gånger större än Norge och fyra gånger högre än Danmark. Vi har tre gånger större smittspridning än USA och femton gånger större än Storbritannien.

    Med andra ord – se till att bli vaccinerad så fort som möjligt. Idag vet vi att smittan sprids i luften till nästan hundra procent och inte bara som droppsmitta. Det är med andra ord oerhört svårt att undvika smitta i lokaler där det vistas människor. Buss och tåg skall vi bara inte tala om.

    /göte

  3. Intressant vinkling. Jag tror du får rätt Göte.

    Intressant att höra om att covid är luftsmitta, vilket jag med sunt förnuft räknat ut som troligast redan från början eftersom det är ett förkylningsvirus.

    Men det är ju såhär MP:s religion fungerar. Faktiskt hela vänstern! Ingenting är genomtänkt! I Stockholms kommun har lägenhetsområden de senaste 50 åren dimensionerats för 0.7 bilar per hushåll med följden att det direkt uppstår P-kaos i dessa områden från dag 1. Samma misstag har man gjort i 50 års tid utan att ”lära sig”. För egentligen är det medborgarna som skall lära sig (enligt politikerna). För enligt dem är medborgarna några datorstyrda ”botar” som ska lyda guds (politikernas) vilja.

    Jag pratade för ett år sedan med en glad medarbetare på stockholms exploateringskontor som förevisade ett nytt byggprojekt där man återigen tänkt sig 0.7 bilar per hushåll. Vi var flera som klagade på att man återigen försöker sig på något som misslyckats 50 år i rad.

    – Politikerna vill ju att man ska åka mer kommunalt, uttryckte sig den glade tjänstemannen.

    – Jamen, det har ju inte fungerat de senaste 50 åren.

    Naturligtvis ignorerade han helt detta och det är precis här man ser pudelns kärna.

    1. Varför gör inte tjänstemannen sitt jobb och meddelar politikerna att det här inte fungerar?

    2. Varför envisas politiker med att presentera ideologiska lösningar istället för praktiskt fungerande? Är de djupt religösa?!? Får de 72 högbarmade jungfrur i efterlivet om de plågar mänskligheten med dåliga beslut?

    I det här fallet så vill man att folk ska åka kommunalt. Det går ganska bra då en tunnelbanestation ligger ganska nära och ens jobb ligger längs samma tunnelbanesträckning om du jobbar normala tider. Det fungerar dock inte att ta barn till dagis, handla med, åka till landet, åka på semester eller träffa faster Bodil. Dvs du måste ha en bil för att lösa alla situationer även fast det nuvarande jobbet kanske går bra i ditt fall.

    Det samma gäller elförsörjningen. Vindkraft kan ersätta kärnkraft om det aldrig blir kallt och grannländerna kan skyffla in elkraft då det blir normala vintertemperaturer. Det blir förstås dyrt, men det är folks problem tycker vänsterpolitikerna. Men vad gör vi när vintrarna från mitten av 80-talet dyker upp? Då fungerar inte den lösningen. Ändå implementerar man den icke-lösningen med en annalkande katastrof som följd.

    Flykting- och anhöriginvandringen likaså. Trots ghetton, ökad brottslighet, ökade klyftor, brist på kompetens osv fortsätter man i samma icke fungerande spår och tar in mängder med outbildade personer som inte kan få ett jobb här. Jag vet inte om ni såg det öppna brevet från 25 franska pensionerade generaler där de varnar för inbördeskrig i Frankrike för att Macron och vänstern skapat samma problem som vi har här. De antydde t.o.m. att ett militärt övertagande kan bli aktuellt om inte politikerna kan göra sitt jobb och lösa problemen de skapat.

    Det är samma historia om och om igen. Idéer som är helt oigenomtänkta och har stora logiska hål som gör dem icke fungerande. Efter något år ser man problemen. Trots det fortsätter man i årtionden utan kursändring. Hade någon efter 5 år krävt de där politikerna som skapade lokala P-kaos på ansvar med ett lagom fängelsestraff som följd, så hade nog inga fler politiker fortsatt på det spåret. Det är som med vilken systematisk brottslighet som helst. Finns inget straff slutar de inte.

  4. Lite tjänstemannaansvar både för tjänstemän och politiker skulle kanske inte skada. Det där med att säga: ”vi hade ingen aning” blir bara jobbigt när så många varnade hela tiden.Kanske läge för någon variant av gamla tiders skamstraff?

    Passa förresten på att lyssna på den här podcasten med Jordan Peterson och Björn Lomborg.

    https://www.youtube.com/watch?v=vDNSnMTem98

    Den är lång men den är bra.
    /göte

  5. > Dvs du måste ha en bil för att lösa alla situationer

    Tanken är att det löses genom att du lånar en bil ur en av bilpoolerna. Eller tar barnen i lådcykeln, om det inte är så långt.

  6. @apa

    Jag har aldrig hört att saken skulle gälla att försöka tvinga folk till kollektivistiskt ägande av bilar. Det enda argumentet jag har hört är att de vill få folk att åka mindre bil.

    Kollektivistiskt ägda prylar har sina problem som Göte tog upp i en spalt för någon månad sedan. Problemen är så stora att nästan alla föredrar privat ägande.

    Barn i lådcykel fungerar illa på vintern och är inte kul om det regnar eller om du har ett jobb att åka vidare till som inte ligger på cykelavstånd.

    Sedan finns det en ekonomisk aspekt också. Vid lokala skolan tyckte kommunen att det var för mycket bilar som lämnar och hämtar barn. Problemet är egentligen att de inte tänkt igenom någon riktig lösning för hämtning/lämning med bil såsom tex en mataffär har. För att citera en förälder som bott i Sydafrika: ”I Sydafrika skulle man inte ens få bygglov till skolan om det inte finns inplanerat hur föräldrar kan hämta/lämna med bil på ett säkert sätt.”. Nu är Sverige ett U-land jämfört med Sydafrika.

    Kommunpolitikerna/tjänstemännen tyckte dock att de i egenskap av allsmäktighet visste bättre än de okunniga tölparna till föräldrar. Sålunda sa gudarna att de som har mindre än 2km till skolan skulle gå dit med ungarna. Hur detta praktiskt skulle lösas ignorerade de helt. Det viktiga är att religionen följs. Man slösade miljontals kronor på att försvåra att lämna/hämta med bil. Jo, ni läser rätt! Ett slöseri med de till synes ändlösa resurser av skattepengar.

    Låt mig poängtera att kommunpolitikerna/tjänstemännen är till för att få livet hos kommunens innevånare att fungera så bra som möjligt. Börjar man använda sin position till att påtvinga folk sin religösa uppfattning är man korrupt och ska in i buren.

    Låt oss se hur detta fungerar i verkligheten. Anta att någon bor 1.5km från skolan och har en elev i fsk eller åk 1-2. Eleven vill inte gå till skolan själv och är kanske inte heller mogen än att gå dit på vägar som är trafikerade. Låt mig poängtera att trafiken på vägarna inte är grundproblemet. Vägarna är där för att lösa transportbehovet. Transporter måste fungera. Är barn för små för att klara sig i trafiken så är de det. Då måste vuxna hjälpa dem.

    Att gå 1.5km dit som vuxen tar 15 minuter vid riktigt rask takt. Med barn åtminstone det dubbla. Barnen av idag kan faktiskt tycka att det är i längsta laget. Kan du själv sedan gå från skolan till en busshållplats och åka till arbetet så har du gått 30 min extra på morgonen och 30 min på kvällen. Måste du ta bil till arbetet och därmed gå tillbaka och hämta dem (enligt de allsmäktigas plan) så går 1h åt på morgonen och 1h på kvällen. Att gå ned 5 eller 10 timmar i veckan i arbetstid är mycket kostsamt både privat och för samhället! Innehar du dessutom ett av alla yrken där det råder brist på kunnigt folk är detta även ett samhällsproblem.

    Alltså gör föräldrarna ett rationellt val och lämnar i alla fall på skolan med bil. Dvs hela den förslösade ombyggnationen var meningslös då föräldrarna redan innan ombyggnaden gjort ett rationellt val. Istället blev situationen på den nu avsmalnade gatan ännu värre med trängsel och irritation. Antalet skadade i trafik på gatan utanför skolan gick upp 6 ggr!! Dvs ett fatalt misslyckande!

    Hur reagerade kommunen? Det naturliga vore förstås att tänka om för att få till det rätt. Men eftersom endast religionen och personliga straff mot utövarna styr besluten så fortsatte kommunen med att göra samma åtgärder vid alla andra skolor också. När föräldrarna envisades att skjutsa med bil satte man upp stoppförbud vid skolan och beordrade dit P-vakter på morgon och kväll att snabbattackera de som släppte av barn vid skolan. Då blev det ännu mer P-kaos där stoppförbudet slutade. Siffrorna med skadade i trafiken är fortfarande 6 ggr högre och de skyldiga till den systematiska misshandeln är fortfarande på fri fot.

  7. Det blir sällan bra när man låter principer trumfa sunt tänkande. För min del gick jag de första två åren ensam ett par km till skolan varje dag. Men det betyder inte på något sätt att jag kräver att dagens förstaklassare skall gå ensamma ett par km till skolan. Det finns många orsaker till det.

    Och visst kan man skjutsa barn på cykel. Jag har själv en period skjutsat ett av mina barnbarn till skolan på en av våra racertandemcyklar. Mycket uppskattat. Men inte skulle jag skjutsa barn på cykel när det är vinter, halt och kallt. Något vett har jag ändå.

    Att lita på bilpool för att varje morgon hämta ut en bil för att skjutsa barn vittnar antingen om troskyldighet eller om en överdimensionerad bilpool. Eller att man som förälder accepterar att barnen stannar hemma när vädret är dåligt. Men jag tvivlar på att skolan accepterar fullbokad bilpool som frånvaroorsak.

    Nej, infrastruktur måste dimensioneras så att den fungerar i alla väder. En vettig hantering av lämning/hämtning vid skolan är lika viktigt som att det finns tillräckligt många bussar för resenärerna när vädret gör det olämpligt att cykla. Eller att det finns el i ledningarna också när det inte blåser.

    Och om alla skall tvingas att använda bilpool (vilket gud förbjude) måste bilpoolen dimensioneras för att klara dagar då alla behöver bil. Då blir det ruggigt dyrt att använda bilpool.

    /göte

  8. Regeringen har varken tänkt ordna så att du får el när du behöver den eftersom det inte finns någon lösning som är förenlig med MPs religion. Därav kommer de inte heller ordna en bilpool när du behöver den. Du ska anpassa dig till när det finns tillgängligt. Det är som Sovjet. Du får anpassa dig till när mataffären har kött inne eller när en bil blir producerad för dig. Ditt enskilda behov är helt ointressant. Partimedlemmar har gräddfil.

    När det gäller el har de redan förklarat sin avsikt i motionen från Tovatt som även gått igenom i Riksdagen. I den här artikeln förklarar Ygeman innebörden på sedvanligt inlindat sätt.

    https://www.tn.se/naringsliv/ygeman-trots-kritiken-vi-har-ett-elnat-i-varldsklass/

    Där uttalar han sig:
    ”Det behövs mer av lagring och flexibilitet i vårt användande. Vi inte kan dimensionera hela elsystemet enbart efter den kallaste dagen på året.”

    I motionen som gick igenom står det att vanligt folk ska använda sina elbilsbatterier för att jämna ut topparna eftersom detta inte är i strid med religionen. Att ingen kommer vilja göra detta då batteriet endast klarar av ca 500-1000 laddningcykler och kostnaden per laddning gör batterivarianten oanvändbart nämns förstås inte.

    När det enda realistiska sättet som återstår är att skaffa dig en dieselgenerator, så kommer regeringen att utpeka dig som en miljöbov, planetförstörare och förrädare mot landets miljömål. På något sätt kommer de förbjuda dig att använda dieselgeneratorn. Kvar är vedspis och stearinljus samt en dystopisk verklighet som följer en mindre sekts religion. Om man inte försöker mota Olle i grind redan för flera år sedan!

Leave a Reply