Nokia-telefoner en gång till
Kan Nokia bli ett stort varumärke på mobiltelefonmarknaden igen? Tja, kanske det. Problemet är bara att det inte längre spelar någon större roll. Under de år som Nokia har varit borta från marknaden har mobiltelefonmarknaden ändrats ganska radikalt. Och det blir nog inte lätt att återuppväcka företagets gamla ”feature phones” heller.
Varumärke
Nej, det ser inte ut att bli några nya telefoner från Nokia. Däremot blir det Nokia-märkta telefoner från HMD Global Oy och Foxconn. I och med det går Nokia in i samma värld som så många andra på konsumentmarknaden. Varumärket lever vidare, men har egentligen inte särskilt mycket med originalföretaget att göra.
Det här har vi sett massor av gånger under de senaste årtiondena. Varumärken som Grundig och Blaupunkt lever vidare, även när företagen ändrar inriktning eller försvinner. Den som gillade sin Grundig-TV på sextiotalet kanske ville fortsätta med samma märke, även om apparaten egentligen bara hade namnet gemensamt med det gamla företaget.
Tillräcklig lyskraft?
Kanske är det elakt i överkant att jämföra Nokia med TV-tillverkarna på åttiotalet. Tanken är väl trots allt att göra en hel del konstruktionsarbete i Finland, med konstruktörer upplärda hos Nokia. Och kanske kan man både behålla kvalitetskänslan i de gamla Nokiatelefonerna och intresset från gamla Nokiakunder.
Men lätt blir det inte. De nya smarta telefonerna från Nokia kommer att vara Android-baserade och i och med det ganska lika alla andra smarta telefoner. Det är naturligtvis bättre än att tvingas använda mjukvara från Microsoft, men inget uppenbart framgångsrecept. Det saknas ju inte direkt tillverkare av Android-telefoner.
Kan inte bli Apple
Det stora problemet för Nokia är väl att man i fornstora dagar var mera lika dagens Apple än dagens Samsung/Huawei/HTC eller vad de nu kan heta. Skiftet till Microsoft var kanske dumt, men det innebar i alla fall att man fortsatte att vara annorlunda. Lite av ett misslyckat Apple.
Med Android rättar man in sig i ledet och accepterar att det mesta bestäms på annan ort. Det är en vettig strategi, men knappast lätt om man utbildats i Nokia-kulturen.
Halvsmarta telefoner
Nu handlar förstås inte allt om Android. Nokia-varumärket kommer att fortsätta att finnas på alla de ”halvsmarta” feature phones som Nokia en gång var så framgångsrika med. Här dumpar Microsoft allting och överlåter konstruktioner och licenser direkt till Foxconn. Feature phones skall fortsätta att vara ett framgångsrecept i tredje världen.
Eller kanske inte. Så vitt jag kan se är tiden för halvsmarta telefoner förbi. Det fanns en marknad så länge som ”riktiga” smarta telefoner var för dyra och hade för dålig batteritid. Idag går det att köpa fullt användbara Android-telefoner lika billigt som halvsmarta feature phones. I det valet framstår Android-telefonen som ett betydligt bättre val.
Det här gäller förresten speciellt i tredje världen, där den smarta telefonen redan är basen för det mesta. I det läget är det viktigt att kunna köra alla nya appar och inte bara de som konverterats till den halvsmarta telefonen. Skype och Facebook räcker inte.
Ta pengarna
För Nokia kan det här ändå bli en hyfsad affär. Så länge som kunderna minns Nokia-namnet går det att tjäna lite licenspengar. Ett eventuellt misslyckande slår inte tillbaka på Nokias nuvarande kärnverksamhet och eventuella framgångar är alltid bra.
För Microsoft gäller samma sak. Det mesta har ändå gått åt skogen och några extra euro för företagets feature phones skadar inte. På det här sättet blir man dessutom av med fabriken i Vietnam och slipper interna och externa diskussioner om varför Microsoft tillverkar Linuxbaserade telefoner.
Frågan är väl hur länge Microsoft är intresserade av att tillverka telefoner över huvud taget, men det är en annan historia.
Ointresse
Det här utspelet visar framför allt att mobiltelefonvärlden har ändrats totalt de senaste åren. För inte så ruskigt länge sedan hade det säkert blivit stor uppståndelse och massor av mediarapportering. Idag tas beskedet emot med en gäspning. Det spelar helt enkelt ingen större roll vad Nokia gör eller inte gör på mobiltelefonmarknaden.
Så kan det gå.
Filed under: Göte Fagerfjäll