Fånga dem när de är unga
”Egentligen borde man både visa laboratorierna och parkeringsplatserna för ungdomarna”, tycker Oliver Schulz, ansvarig för ungdomssatsningarna hos Fraunhoferinstitutet. ”Laboratorierna visar att det är intressant och parkeringsplatserna med alla dyra bilar visar att det går att tjäna pengar på elektronik”.
För här finns ett stort problem över hela Europa. De flesta ungdomar är på det klara med att det finns en framtid inom media och musik, men det är inte lika välkänt att det finns en framtid inom elektronik. Och då genomsyrar ändå elektroniken alla delar av samhället och alla moderna produkter.
Resultatet är att ungdomar undviker tekniska utbildningar. ”Det leder inte bara till att vi får en brist på tekniker”, säger Oliver Schultz. ”Vi får också en brist på bra tekniklärare, vilket i sin tur gör det hela ännu värre”.
Experimentera tidigt
I många länder försöker man ta tag i problemen genom att satsa på högskoleutbildningarna, men ofta är det då alltför sent. Det gäller att få ungdomarna intresserade redan i tidig ålder. Oliver Schulz anordnar bland annat teknikläger, där det finns ungdomar från tolvårsåldern och de har inga svårigheter att hänga med. Däremot händer väldigt lite ”av sig själv”.
”Tidigare fanns en tradition av att experimentera hemma, med kemilådor och elektroniklådor”, säger han. ”Idag är det omöjligt att sälja den här typen av prylar eftersom många av de kemikalier och komponenter som fanns i dem klassas som farliga”.
Det här är säkert något som många av oss känner igen. För trettio eller fyrtio år sedan kunde man gå in på en färgaffär eller ett apotek och köpa de mest egendomliga kemikalier. Den som ville blanda eget svartkrut hade bara att köpa ingredienserna över disk. För egen del handlade det framför allt om kemikalier till fotoexperiment och många av de kemikalierna var giftiga, explosiva eller farliga på annat sätt. Men vi lärde oss en hel del.
Idag är det (kanske som tur är) inte lika lätt att göra farliga experiment i källaren och därför är det viktigt att kunna ”leka” i mera organiserade former. Men det måste ske tidigt.
Lek och lär
Kopplingen mellan lek och utbildning är i vilket fall som helst vansinnigt viktig. Att leka med elektricitet och elektronik är skojigt (om än inte alltid ofarligt). Och det lustiga är att man lär sig så mycket på vägen. Det som kan vara tråkigt i skolbänken blir betydligt intressantare när kunskaperna behövs för att få ett experiment att fungera. Och om det hela slutar i en något så när kontrollerad smäll – så mycket bättre.
Filed under: Göte Fagerfjäll
…uj ja, vad det smällde med kritisk zinkit, svartkrut och andra trevligheter. Färghandlarens kommentar: Jaså, ni skall göra svartkrut, pågar… Lycka till!