Mobiltelefoner och miniräknare
Hur skall det gå för Microsoft på mobiltelefonmarknaden? Kan Apple hålla sina vinstmarginaler höga i konkurrens med alla avancerade lågpristelefoner? Och vem vinner på de jättelika Asien- och Afrikamarknaderna? Kanske utvecklingen på kalkylatormarknaden kan vara en intressant historisk jämförelse.
I förmiddags hade jag en intressant diskussion med Mentorchefen Wally Rhines. Han ägnar mycket av sin tid åt att följa marknadstrender på halvledarmarknaden och den här gången kom vi att prata en hel del om mobiltelefoner. De senaste händelserna är ju minst sagt omvälvande.
Wally Rhines arbetade ju i många år hos Texas Instruments och såg hela den gigantiska miniräknarboomen på nära håll. Han ser stora likheter, inte minst vad gäller priselasticitet och marknadsföring.
– Många tror nog att vinstnivåerna på kalkylatormarknaden är helt förstörda, men det är faktiskt inte sant. Kalkylatorer är fortfarande en jättemarknad för TI och marginalerna är fantastiska. Företaget har lyckats marknadsföra sina produkter på marknader som är ganska prisokänsliga och på det sättet har man kunnat behålla både marknadsandelar och vinster.
Här finns en hel del att lära. Texas Instruments satsade massor av marknadsföringspengar på att komma in i skolvärlden, bland annat genom att se till att läromedel och lärare utgick från deras kalkylatorer. Och eftersom föräldrar vill ge sina barn ”det bästa” är det inte nödvändigt att följa med hela vägen ner i prispressen. En teknisk kalkylator från TI har därför mycket bättre marginaler än konkurrenterna och inget verkar stoppa den utvecklingen.
Att Texas Instruments lyckats så bra trots att företaget inte uppfann kalkylatorn är också intressant. Hewlett Packard hade egentligen alla förutsättningar, medan TI ”bara” var en efterföljare. Men TI visade hur viktigt det var att positionera sig rätt och att satsa hårt på att behålla sin image.
Det här kan förstås jämföras med Apple, som ju också på många sätt var en efterföljare. Men också Apple lyckades att definiera ett antal relativt prisokänsliga marknader och med massor av marknadsföring skapa efterfrågan hos viktiga kunder. iPhone är inte längre nödvändigtvis bäst, men det är ”aldrig fel att ha en iPhone”. Till och med i ett land som Kina, där Android-telefonerna dominerar, är det finast att ha en iPhone. Och exemplet med Texas Instruments visar att den här typen av image kan stå sig förbluffande länge.
Naturligtvis går det inte att alltid dra direkta paralleller mellan kalkylatormarknaden och mobiltelefonmarknaden. Den professionella kalkylatormarknaden är till exempel betydligt mindre än mobiltelefonmarknaden och därför lättare att kontrollera. Men Nokias och Microsofts misslyckanden framstår som ännu konstigare i en jämförelse. Och det blir ännu svårare att se hur kombinationen Nokia/Microsoft skall kunna växa dramatiskt.
Inte minst är det svårt att förstå hur Nokia kunde släppa Afrika- och Asienmarknaden på det sätt som man gjorde. Företagets mycket framgångsrika mellanpristelefoner gjorde att Nokia-märket var det klart marknadsledande i Afrika. Men de telefonerna är Symbian-baserade (och Linux-baserade) och det är svårt att se Microsoft nedvärdera sitt eget varumärke genom att sälja billiga Windows-telefoner i konkurrens med kinesiska Android-telefoner.
För jämförelsen mellan kalkylatorer och telefoner visar en sak mycket tydligt. Den som följer med i priserosionen får följa med långt ner. En bra teknisk kalkylator (utan speciellt varumärke) brukar gå att köpa på Lidl för ett par tior. En bra Android-telefon kommer inte att kosta mer än ett par hundralappar. Den delen av marknaden är extremt priselastisk.
Filed under: Göte Fagerfjäll
På pricken igen, Göte! Grattis till ytterligare en bra och sansad analys!