Prenumerera på program
När dagstidningarna misslyckas är det dags för Microsoft att kliva in. Jag pratar förstås om prenumeration och möjligheten att få användarna att betala om och om igen.
Härom dagen såg jag en annons för en förvånansvärt billig variant av Microsoft Office. Upp till fem installationer av alla Office-program för mindre än 800 kronor inklusive moms. Vad hade hänt och var fanns haken?
Det visade sig att Microsoft på allvar dragit igång en av sina gamla käpphästar. Programmen skall säljas som årsabonnemang och användarna får ”riktiga” program med tidsbegränsning i stället för att få ”kastrerade” program som aldrig slutar fungera.
Och visst låter det fint. Användarna kan alltid vara säkra på att ha de senaste versionerna av programmen och programleverantörerna kan alltid vara säkra på att få inkomster. Alla är glada – eller?
Gratiskonkurrenter
Det stora problemet för Microsoft lär nog komma när det är dags för användarna att förnya prenumerationen. Hittills har man alltid haft alternativet att fortsätta använda den gamla versionen, men nu ställs användarna varje år inför valet att förnya eller byta till något annat. Det är ett betydligt större steg än att bara fortsätta med en gammal version.
Finns det då några egentliga konkurrenter till Microsoft Office? Ja, hittills har de inte haft det så lätt, eftersom så många valt att fortsätta med en befintlig Office-licens. Men ett prenumerationssystem ”riskerar att” öppna upp marknaden på ett helt annat sätt. Och det är inte alltid lätt att konkurrera med gratisprodukter.
Tidningar
Vi får väl se om Microsoft stöter på samma problem som dagstidningarna (och facktidningarna) redan har sett. Prenumerationsmodellen har i princip många stora fördelar, men den förutsätter att användarna/läsarna verkligen gör ett aktivt val varje år. Dessutom ett val som kostar pengar.
Den som följt med senaste årets debatt i till exempel DN eller SvD märker nog att det här valet är allt annat än självklart. I konkurrensen med gratismedia (och SVT) är det inte lätt att vara prenumererad tidning.
Om Microsoft vågar sig på en hårdlansering av prenumerationsmodellen kan resultatet bli att gratisprogrammen av typen Open Office eller AbiWord får en renässans. Sådant här är alltid svårt att sia om, men jag gillar att spekulera.
Filed under: Göte Fagerfjäll