Distribution i omvandling
Hur går det för Elfa? Vem har råd med nationella lager? Hur många distributörer blir kvar?
Den senaste tiden har vi sett en del förändringar och en hel del rykten på distributionssidan. Framför allt är det väl Elfa som har fått klä skott, men det finns gott om funderingar kring de andra också.
Till syvende och sist handlar det om kostnaden för lokala lager, lokala kontor och lokal personal. Stegen från nationell distribution till pannordisk och paneuropeisk distribution togs för ett bra tag sedan. Centraliseringen av lager och övergången till handel via Internet är också något som redan har skett. Det ledde i sin tur till nya spelare som hoppade upp ”som gubben ur lådan”. Digi-Key och Mouser har gått från att vara nästan helt okända, till att bli två av de absolut viktigaste breddistributörerna.
För det är ju framför allt breddistributionen det handlar om den här gången. Vart går det lilla företaget eller den enskilde innovatören för att få tag i rätt prylar och kanske lite råd. För inte så länge sedan var det självklart att man gick till sin lokala detaljist, men med Internet och snabba leveranser är det inte alls lika självklart längre.
Därför ser vi hur ett fåtal internationella breddistributörer går framåt. Oftast räcker det att komponenterna kan levereras nästa dag eller till och med efter två dagar. Om eventuell personlig kontakt görs via Internet eller via telefon spelar det mindre roll var motparten befinner sig rent fysiskt. Det märker vi till exempel på Farnell, som ser ut att centralisera hela kundservicen till en gemensam plats i Europa. Det innebär lägre kostnader och bättre konkurrenskraft.
Vi ser alltså en konkurrensbild som har förändrats ganska dramatiskt de senaste åren. Den breddistributör som vill spela med i samma liga som Digi-Key, Farnell, Mouser och RS måste ha jättelager på samma sätt som de och det är inte billigt. Dessutom krävs en logistik av samma klass.
Sedan kan man alltid fundera på hur de olika breddistributörerna skall konkurrera sinsemellan. Här ser vi till exempel Farnell och RS satsa hårt på teknisk support via Internet, medan Digi-Key och Mouser framför allt satsar på tillgänglighet och logistik.
Distributörer som Avnet och Arrow fortsätter samtidigt sin väg uppåt i värdekedjan och ersätter allt mera de lokala säljorganisationer som halvledartillverkarna själva hade för inte så länge sedan. De stora kunderna handlar i allt högre grad från distributörer, snarare än direkt från elektroniktillverkarna.
Allt det här är en utveckling som vi har sett under lång tid. Det finns alltid plats för specialdistributörer och specialföretag, men för den som vill vara med och leka bland ”de stora pojkarna” är det inte lätt.
Och vad innebär det för Elfa? Ja, vi har redan sett deras lokala lager försvinna, men det var väl ganska väntat. Ännu så länge har vi däremot inte sett några officiella uttalande om vad som skall göras för övrigt. I vilket fall som helst är Elfas position och konkurrensbild väldigt annorlunda nu, jämfört med hur det var förr. Men att tiderna förändras är ju inget nytt i den här branschen.
Filed under: Göte Fagerfjäll