Linuxspalten nr 10 2010
Erlang till tusen
Det är inte varje dag jag får tillfälle att glänta på förlåten till ny teknologi och förstår vad som ligger bakom.
Den 16:de internationella konferensen för datorspråket Erlang hölls i dagarna i Stockholm. Som ivrig förespråkare för öppen källkod fanns förstås Linuxspalten på plats. 310 koncentrerade åhörare fyllde salen och Bjarne Däcker öppnade konferensen och sa att den ibland setts som ett möte för Erlangentusiaster att träffas under trevliga former. Sant eller ej men det vore orätt mot alla de talare som fortsätter att berätta om nya och oväntade applikationer för Erlang i informationsindustrins framkant.
Jag vet att Erlang är sprunget ur Ericssons CSLab i mitten av 1980-talet. Att då herrar Joe Armstrong, Mike Williams och Robert Virding skulle haft en susning om att i november 2010, tjugofem år senare, ett företag i Uppsala, PikkoTekk, skulle använda språket för att förbättra spelupplevelsen i stora onlinespel på Internet är helt osannolikt. Lika tveksamt som att jag själv skulle hitta synergieffekter mellan systemdesign av mobiltelefonsystem och MMO, Massively Multiplayer Online spel.
David Almroth, chefsteknolog och grundare av PikkoTekk, berättar hur företagets Erlangbaserade ALG, application-level-gateway, kan förbättra spelupplevelsen för onlinespel. Som David säger, vem vill komma in i ett dånande virtuellt diskotek med bara 40 dansande på golvet. Tusen dansande känns mer verkligt. Varje spelserver i traditionella MMO klarar av kring fyrtio samtidiga spelare. Blir det fler orkar inte hårdvaran med. Stora onlinespel med tiotusentals spelare kräver naturligtvis en mängd servrar. Problemet är att administrera spelarnas koppling till varandra och bestämma vilken spelserver de tillhör. Genom att låta ALG:n fördela serverresurserna och sömlöst som i ett mobiltelefonnät ge spelarna, mobiltelefonerna, tillgång till den basstation som har den bästa placeringen löser man många av de traditionella belastningsproblemen.
Nu ska David samla 1000 spelare för att i realtid visa att man kan hantera ett MMO med alla tusen spelare i samma zon. Ett världsrekordsförsök! En raid av kolossalformat. Vill du vara med ska du ta kontakt med David, david.almroth@pikkotekk.com för ytterligare instruktioner.
En av finesserna med mobiltelefontanken är att spelservrarna, som David kallar ”master” är geografiskt virtuella. De finns bara som resurs i den virtuella världen kopplade till ett antal objekt och spelare. Då kan de också flytta på sig. När spelarna samlar sig till en kompakt slutstrid följer ”masterna” enkelt med och klumpar ihop sig. Elegant och helt transparent för spelarna.
Jag hoppas att vi kan återkomma med en mer ingående bekrivning av ideerna bakom ALG:n och hur Erlangs kraftfulla multiprocessorstöd är en nyckel för framtiden. Glöm inte heller bort att Erlang varit öppen källkod sedan 1998.
Nu till en annan ände av världen. Konsumentprodukter blir mer och mer späckade med elektronik. Att en stor del av dem också drivs med öppen källkod och Linux i botten är ingen hemlighet. Det är heller inte något som syns på utsidan. Jag fick presenterat för mig en ny espressobryggare av fabrikat Philips i veckan, Saeco Xelsis heter modellen. Årets julklapp kanske det inte blir men ett gott försök att öka elektronikinnehållet i en kaffebryggare. Med sin läsare för fingeravtryck och LCD-skärm tar den täten i ligan för mängden elektronisk styrning för att fixa en kopp java. Men varför väljer Philips att bara låta apparaten hantera 6 användarprofiler med fingeravtryck. Minne är billigt. Apparaten är dyr och snygg. Passar säkert i direktionens styrelserum. Den stackare i ledningen som är nummer sju i rang, han blir nu utan egen profil och måste själv knappa fram sin Macchiato. Annars är det ju helt i sin ordning att kaffemaskinen vet vem jag är och serverar rätt sorts kaffe.
Jag vill ha en kort dubbel espresso med crema.
Filed under: Jan Zettergren, Linuxspalten