Om att förstöra infrastruktur

Strax före jul behövde jag ett antal elektronikkomponenter och några Arduinokort. Tanken var att sparka igång en gammal robot som stått på vinden sedan åttiotalet. Komponentdistributören Digi-Key hade allt som behövdes på lager och dessutom bäst pris. Jag lade ordern på söndagen den 17 december och på onsdag den 20 december klockan 17.14 hade jag paketet i min låda. Då hade paketet skeppats hela vägen från Digi-Keys lager i USA hem till mig. Paketet gick inte med PostNord, utan med UPS.

Sex paket med PostNord
I november beslutade sig min son Oskar för att komma tillbaka till Sverige efter åtta år i Japan. Han skickade iväg sex tjugokilospaket med kläder och annat smått och gott och tog sedan flyget till Stockholm. Paketen skulle gå med ytbefordran och ta en eller ett par månader för att komma fram. Tanken är att familjen skall komma efter när alla formaliteter är ordnade, men det är en annan och ännu märkligare historia. Den återkommer jag till när jag klarar av att skriva om det utan att bli skitförbannad.

Retur till Japan
I fredags ringer Oskars fru från Japan och berättar att två av paketen har kommit i retur. Mycket märkligt. Så Oskar ringer omedelbart till PostNord för att kolla vad som hänt. Vi har ju varken sett några paketavier eller på något annat sätt fått besked om att några paket fanns att hämta. Men som tur är har Oskar kvar inlämningskvitton från Japan.

Det visar sig då att PostNord i december haft någon form av datortrassel och att en hel del paketavier därför inte har skickats ut. Det gäller bland annat de fyra av Oskars paket som hittills anlänt till Sverige (vid olika tillfällen). Paketen har skickats till vår lokala paketutlämning i Björknäs.

Naturligt nog har ingen kommit för att hämta paketen, så tre av dem har returnerats till PostNord, varav två gått vidare till Japan (och kommit fram) och det tredje är på väg till Japan. Vi lyckades rädda det fjärde.

Ingen anledning
Varken utlämningsställe eller PostNord har ansett sig ha någon som helst anledning att ta kontakt med adressaten (mig), varken via brev eller telefon (bägge fanns prydligt angivna på dokumentation och paket). PostNord säger sig för övrigt ha som policy att inte ringa adressater (eller avsändare).

Ännu värre är att PostNord tydligen inte ens bemödat sig om att kontrollera informationen i det egna datasystemet innan de bestämde sig för att returnera paketen. I datasystemet framgick det tydligt att inga som helst paketavier gått ut och att adressaten därför inte hade den blekaste aning om att paketen fanns att hämta.

Det enda positiva i sammanhanget är att PostNord faktiskt returnerat paketen i stället för att destruera dem. Det har man annars rätt att göra med paket som inte är möjliga att leverera till mottagaren. Fast det är klart –PostNord verkar ha en väldigt generös tolkning av begreppet ”inte är möjliga att leverera”.

Häpnadsväckande
Det här är naturligtvis fullständigt häpnadsväckande. Den ”gamla”  Posten hade rykte om sig att kunna spåra de flesta mottagare och jag har själv tagit emot brev som varit skickade till Göte Fagerfjäll, Sweden.

Nu verkar allt ha gått käpprätt åt skogen och det handlar inte bara om ett enda fel, utan om en hel serie av misstag. Man kan misstänka att alla backupfunktioner försvunnit i sammanslagningen mellan svenska och danska posten.

Det första och mest självklara är att någon rimligen bör reagera när det visar sig att ett stort antal paketavier inte skickats ut. Ett minimikrav är att man kollar vilka paket det gäller.

Men inte ens en sådan generaltabbe borde ge några större problem. Det självklara är att utlämningsstället kollar med adressaten innan ett paket går i retur till centrallagret. Det händer ju trots allt att PostNord eller mottagaren slarvar bort paketavier.

Om utlämningsstället inte får kontakt med mottagaren måste förstås paketet gå tillbaks till PostNord. Därifrån kollas rimligen om adresser är felskrivna och man försöker naturligtvis spåra adressaten. Först när allt detta är gjort kan det vara läge att returnera till avsändare eller i värsta fall destruera paketet (om varken avsändare eller mottagare är läsbara).

Noll koll
Det ”nya” PostNord har uppenbarligen strukit alla kontroller. Utlämningsstället varken behöver eller får kontakta mottagaren, så minsta miss innebär att ett paket returneras till PostNord.

Inte heller PostNord verkar ha kvar någon form av kontroller. De kontrollerar tydligen inte ens sina egna datorer för att se vad som hänt paketet.

En intressant fråga är hur många paket som har destruerats på grund av att PostNord missat att skicka ut paketavier. Jag vet att minst ett paket som jag väntade förra året (från utlandet) försvann. Det kan mycket väl vara fler.

Däremot har jag inte haft några som helst problem med prylar jag beställt från företag som Dustin, RollupKungen eller Skånska Byggvaror. Orsaken kan möjligen vara att inget av de företagen använt PostNord för leveransen.

Infrastruktur
Ni får ursäkta om jag agerar surgubbe, men jag är faktiskt allvarligt bekymrad över Sveriges infrastruktur. Att postdistributionen inte fungerar är väldigt allvarligt. Kanske inte riktigt lika allvarligt som att polisen och försvaret inte fungerar, men det är illa nog.

Efter hand har väl båda jag och alla andra vant oss vid att infrastrukturen försämrats, men när Oskar kom tillbaka efter åtta år i Japan blev det hela obehagligt uppenbart. Han jämför både med hur det var i Sverige för åtta år sedan och framför allt hur saker fungerar i Japan. Svenska myndigheter och svensk infrastruktur rosar inte marknaden vid en sådan jämförelse.

Inte acceptabelt
Att höra statsministern upprepa sitt ”detta är inte acceptabelt” känns i det här läget ganska pinsamt. Vi lägger ju trots allt förvånansvärt mycket pengar på myndigheter och infrastruktur. Skola, sjukvård, järnväg och mycket annat kostar mer per invånare än i de flesta andra länder. Att vi får så dåligt utbyte av pengarna ”är inte acceptabelt”.

Att vi lägger för lite pengar på försvar, polis och vägar är väl mest naivt och dumt. Men försvar och polis lär åtminstone få tillskott de närmaste åren, även om det blir svårt att reparera misstagen.

Många år av låga väginvesteringar har ändå resulterat i ett förvånansvärt hyfsat vägnät (även om det hade varit oerhört lönsamt att satsa mer på vägnätet). Det är tydligt att väginvesteringar ger väldigt mycket bättre utbyte för pengarna än det mesta annat. Men från i år sänks anslagen för vägar och järnvägsanslagen ökas. Alla planerade större vägbyggen skjuts upp och Trafikverket flaggar för försämrad standard i det befintliga vägnätet. Politikerna väljer alltså att minska anslagen där pengarna ger vinst för att i stället öka anslagen till det ”svarta hålet”. En märklig prioritering.

Elnätet
I går fick jag en rapport från The Boston Consulting Group, beställd av Skellefteå kraft. Rapporten vill visa att en nedläggning av kärnkraften och en kraftig utbyggnad av sol- och vindkraft inte bara är möjlig. Den är också fantastiskt lönsam.

Jag återkommer med kommentarer om rapporten (som säkert kommer att få stort utrymme i media), men en snabb genomläsning räcker för att få mig att häpna över rapportens antaganden. Grundläggande tekniska problem nämns i bisatser, som om de vore oväsentliga. De grundläggande ekonomiska problemen (som bland annat the Economist skrivit om) bortser man från helt. Men som vanligt får man väl den rapport man beställer.

Jag vill nog påstå att en förändring av elnätet utifrån BCG-rapporten har alla möjligheter att förvandla en fungerande elinfrastruktur till något i stil med försvaret och polisen. Sedan kan vi alltid stå där i efterskott och säga att vi ”varit naiva”. Men då är det så dags.

Lär av misstag?
Slakten av försvaret och dumheterna i skolan, hos polisen och posten lär oss att det är lätt att förstöra, men svårt att bygga upp. Det är en viktig kunskap.

Det är också något att tänka på när vi nu satsar stora pengar på att bygga om vårt energisystem. Tysklands misslyckade ”energiewende” borde stå som ett lysande exempel på hur illa det kan gå och hur dyrt det kan bli (BCG-rapporten tar inte oväntat upp energiewende som ett lyckat projekt).

Tyskland ger förresten nu upp sina utsläppsmål inför 2020, trots att målen borde ha varit lätta att uppfylla med en normal effektivisering av kolkraftverk och värmeanläggningar. Storbritannien nådde till exempel sina mål redan för ett par år sedan.

Men satsningen på sol och vind har kostat Tyskland en förmögenhet och utbytet i minskade utsläpp har varit väldigt nära noll. Så kan det gå.

Det vore dumt av oss att välja samma väg.

16 Responses to “Om att förstöra infrastruktur”

  1. Du har så rätt Göte !
    Men vad kan man sig mer förvänta, när vi har outbildade hönshjärnor till riksdagspolitiker, som mest bryr sig om att behålla sin upphöjda position genom att vara PK, samt att senare inte missa att få sina orealistiskt stora pensionsförmåner.

  2. Ja, du Göte . . .
    Det är så här det går när du inte är Energiminister.
    Dessutom lär det bli värre överallt, iaf så länge du låter andra ta ansvar över det du borde ha ansvar över.

    – Gote for President!

  3. Tack Göte, du ”slog spiken på huvydet som vanligt”.
    Har exakt samma erfarenheter och synpunkter, och många med mig.
    Måtte detta spridas till de som bär ansvaret!

  4. Kan bara instämma, har som företagare massor med exempel. Senast mer än fyra veckor och lika många leveransförsök för ett företagspaket till en svensk kommun. Normalt ska det vara levererat dagen efter, det är det man betalar för. Det slutade med att en representant för kommunen fick hämta paketet på ICA! Postnord ville först inte reklamera frakten för att mottagaren varit onåbar. Man tar sig för pannan!

  5. När jag skickar vanliga brev till dottern i Brasilien kommer vartannat fram. Om jag i stället skickar rekommenderade brev kommer bara vart tredje fram. Och – när det med hjälp av ID-nummer går att följa brevens färd – visar det sig att det är i Sverige de försvinner, inte i Brasilien.

    http://www.karinenglund.com/2018/01/nitlotter-i-postnordlotteriet/

  6. Är man förvånad? Nej, inte ett dugg. Nedmonteringen av Sverige fortsätter så det är nog dags att skaffa en villa vid Medelhavet att flytta till när vårt gamla Svedala brakar ihop.

  7. Jag skickade för ca 65 år sedan ett vykort till min morfar. Det var adresserat till:

    Morfar
    Anderstorp

    Undertecknat med ”Peder” med halvläsliga kråkor (jag var 5 år).

    Det kom fram utan problem…

  8. Vi har den politik vi tar fram via val och de politiker vi röstar på.
    Den som klagar på våra politiker borde ju omedelbart se till att själv göra sig valbar genom befintliga eller nya partier. Annars är det ju bara ett gnäll, inte ens en kritik.

    Fler ingenjörer I politiken!

  9. Sverker
    En ingenjör har inte en chans mot alla okunniga, rädda, PK, vindstrutskänsliga och flockmentala karriärister som försöker rädda sina löner och pensioner i stället för att bedriva politik.

    En av de få politikerna värd namnet är gamle Bengt Göransson. Mer av den sorten! Och gärna lite ingenjörer också – men jag tror inte att de klarar sig. Som sagt.

  10. Postnord har dessutom som standardmetod att numrera om paket när de kommer till Sverige.
    Nästan allt jag köper utifrån som kommer via dem försvinner spårlöst när de kommer in i Sverige (men ibland visar avsändande postverks trackingsida vägen även efter nummerbytet).

    I november köpte jag en bok från Frankrike, som på samma sätt som era paket gick tillbaka utan att jag fick någon avi. Efter att jag betalat för ny skeppning så och väntat 1.5 vecka så visade franska postverket att den låg i mon Coop-butik… men Postnords tracking kunde inte hitta den, eftersom de bytt trackingnummer.

    Men, denna gång kunde faktiskt kundtjänst berätta vad det nya numret var, och med den informationen kunde jag mata in den i appe och få bekräftat att sen låg och väntade på uthämtning.

    Som jag ser det är dessa byten av trackingnummer ren illvilja… det innebär ju extra arbete för postnord och kan bara syfta till att få fler paket att destruera. (Eller, som i detta fall, tvinga mig att betala flera gånger för att paketet skickas till mig.)

  11. (Dvs paketen kommer fram, men Postnords trackingsida hittar dem inte, det dyker bara upp en avi i brevlådan, och när jag väl fått den kan jag tack vare det nya numret spåra paketets väg från svenska gränsen till mig.)

  12. Vad kan man säga? Säkert som ett brev på posten verkar numera heldött. Kanske dax för Post-mortem?

  13. Posttraumatiskt är det under alla omständigheter!

  14. Postnord är sedan många år sistahandsvalet när man kan välja. Alla alternativ är bättre.

  15. Jag driver ett litet företag som säljer viss typ av elektronik företrädesvis till myndigheter och företag. Vi slutade anlita posten strax efter 1994 då postverket blev Posten AB. En klar försämring var redan då tydlig. Än värre blev det 2009 efter sammanslagningen med Post Danmark. Jag importerar varor från USA och många gånger har jag beställt under fredag eftermiddag och sedan fått leverans vid min dörr här i Sverige påföljande måndag förmiddag med UPS. Tidigare försökte vi få leverans via posten och kunde se att det tog två dagar för varorna att komma från Ohio till Arlanda, men sedan tog det fem dagar för Posten AB de sista 20 kilometrarna mellan Arlanda och Sollentuna.
    Vi har minst ett halvdussin gånger, då vi själva väntat på leverans med företagspaket som ska levereras vid dörren, fått hämta varorna på ICA. De senaste gångerna var det inte ens ICA utan något postlager två mil bort i en annan kommun. Man har lagt en lapp i brevlådan att man sökt oss, vilket bevisligen varit osant. Vid ett tillfälle väntade vi på en viktig del en fredag och för säkerhets skull hade vi firmadörren vidöppen och satt själva alldeles innanför. Vi fick ändå meddelandet att man sökt oss. Vi skyndade att ringa så att kuriren kunde komma under em, men det gick inte, vi fick själva hämta paketet på måndagen, men inte före kl 16! Vi förlorade alltså 2 arbetsdagar (plus en veckohelg) på Postnords nonchalans.
    Jag har många andra liknande erfarenheter, men måste berätta att PostNord för något år sedan beställde varor från oss. Eftersom det var PostNord som beställde gjorde vi ett undantag från vår praxis att skicka med TNT, och sände varorna med PostNord till den i beställningen angivna PostNord-adressen. Vi blev inte särskilt förvånade när varorna efter en vecka kom i retur med påskriften ”adressaten okänd”. Man krävde oss dessutom på returfrakt!
    Studentkarnevalen förra året uppvisade några trasiga paket som släpades i snören efter en cykel med påskriften POSTMORD. Ett annat nummer i samma karneval var POSTNORDLOTTERIET. Mer behöver inte sägas.

  16. Det femte och sjätte paketet kom fram till utlämningsstället i förrgår så vi har nu lyckats rädda tre av sex paket. Ännu har vi inte fått några paketavier för något av de sex paketen och jag tvivlar på att det kommer några. Tanken är tydligen att man skall titta in på utlämningsstället lite då och då och kontrollera om något råkat komma in.

    Märkligt att det kunde gå så illa med vårt Postverk.

    /göte

Leave a Reply