Grattis Frankrike och Danmark!

De två stora segrarna i förra veckans jättetävling blev Frankrike, med i särklass flest vinster, och Danmark, med den kanske mest överlägsna vinsten.

Det handlar förstås om resultaten från Shell Eco Marathon i Rotterdam (vem kunde väl tro något annat?). Franska SCS Pasquet från högskolan Lycee Pasquet visade hur man kan köra tur och retur Stockholm – Malmö på elenergi för mindre än en krona (122 mil/kWh) och danska DTU Road Runners från Technical University of Denmark körde samma sträcka på två liter etanol.

Den här typen av jämförelser får alltid ett inslag av ”äpplen och päron” och faktum är att den danska segern är bra mycket mera imponerande än man skulle kunna tro vid första anblicken.

Elbilar är effektivast
Det enklaste sättet att skapa en energieffektiv bil är att använda ett relativt litet batteri, en liten elmotor och en extrem kaross. Prototypbilen SCS Pasquet gör precis det och klarar 122 mil/kWh. Det är oerhört imponerande, men om vi skall titta på en mera ”billiknande” elbil måste vi nog gå till franska Urban Concept-bilen ”electricar solution”. Då hamnar vi på 37 mil/kWh. Imponerande det också.

Att ladda elbilar har sina problem och om vi räknar koldioxidutsläpp från kolkraftverk blir resultatet lite mera tveksamt. Ett alternativ är då att använda bränsleceller för att omvandla vätgas direkt till el. Bästa bränslecellsbilen klarade 34 mil/kWh i prototypklassen och 14 mil/kWh i Urban Concept-klassen. Klart intressant.

Etanol och bensin
Förbränningsmotorer är inte lika effektiva som elmotorer. Om vi tittar på hur elektriciteten produceras blir det hela lite annorlunda, men också krångligare.

Effektivaste prototypbilen med förbränningsmotor blev franska etanoldrivna Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire, med 284 mil/l. Om vi räknar om det i förhållande till bränslets energiinnehåll blir det 47 mil/kWh. Det är ruggigt bra och till och med bättre än motsvarande bränslecellsbil.

Mycket bra är också resultatet från danska Urban Concept-bilen DTU Road Runners. 61 mil/l etanol blir 10,5 mil/kWh. Det går alltså att bygga en ”normal” bil med förbränningsmotor som har extremt bra prestanda.

Tystnad i media
Resultaten från Shell Eco Marathon är imponerande och minst lika imponerande är att tävlingen har fått ett sådant genomslag. Sex prototypbilar från Sverige är redan det ganska fantastiskt. Totalt kom 224 lag/bilar, även om inte alla klarade det ihållande regnet och därför inte lyckades kvalificera sig. Men, 3000 studenter från 24 europeiska länder i en tävling som pågått i 29 år. Det är sannerligen inte illa och tävlingens betydelse för forskning och utveckling kan knappast överskattas.

Men i ”normala” svenska media var tystnaden kompakt. Jag har faktiskt inte stött på något alls, varken i dagstidningar, TV eller radio. Någonstans har det kanske funnits någon notis, men i så fall väl undangömd.

Kanske var det olyckligt att Shell Eco Marathon gick parallellt med melodifestivalen och VM i ishockey, men ärligt talat har det varit ungefär likadant tidigare år. Och i år fick vi ju verkligen chansen att jämföra medias nyhetsvärdering mellan parallella evenemang av liknande dignitet (jag tycker förstås att Shell Eco Marathon är viktigast, men alla resonerar nog inte likadant).

Och uppenbarligen tycker man i media att det här med energieffektiva bilar är totalt ointressant. Något som kan ge jättelika effekter i miljödebatten ignoreras fullständigt. Och en av de i särklass intressantaste ”morötterna” när det gäller att få elever att studera teknik på högskolenivå ”dissas” totalt.

Förstår inte?
Jag kan bara dra slutsatsen att ”vanliga” media inte förstår teknik. Ytterst få journalister har en teknisk bakgrund och det spelar säkert stor roll när pengarna allokeras. Att det dessutom är ett av de stora energiföretagen (Shell) som anordnar tävlingen kan kanske också spela in. I allra värsta fall finns det ett inslag av ovilja mot bilar i största allmänhet, men då är jag förhoppningsvis alltför misstänksam.

One Response to “Grattis Frankrike och Danmark!”

  1. Bra artikel Göte! …. helt enig i ditt syn på media’s dårliga bevakning av något så viktigt som detta. Dina argument är slående! – kanske dags för media kurs för universitet och högskola ..

Leave a Reply