Tänk positivt

Branschpunschen är urdrucken, årets elektronikföretag är utsett och allt gick bra i år igen. Och lågkonjunkturen kanske snart är över den också.
Det hävdade i alla fall årets talare på Branschpunschen, Mats Henriksson. Han är analytiker och säljexpert och har specialiserat sig på låg- och högkonjunkturer. Efter en genomgång av diverse finansbubblor, från tulpanbubblan i Holland på 1600-talet till den senaste finanskraschen förra året, visade han en rad historiska data om lågkonjunkturer. De intressantaste var nog att ingen lågkonjunktur hittills varat längre än 16 månader. Det normala är ca 11 månader.
Vi borde med andra ord redan ha nått vändpunkten och det stämmer väl ganska väl med den allmänna bilden. Redan framåt våren borde det hela ha vänt på allvar och sedan kan högkonjunkturen vara ett faktum igen.
Märkligt nog har de flesta mycket svårt att på allvar tro på en uppgång när väl lågkonjunkturen ”satt sig” på allvar. ”Magkänslan” säger att en lågkonjunktur varar i tre till fyra år, men det är alltså totalt fel. Det stora problemet är varje gång att pessimismen sprider sig och gör det lika svårt att tro på en uppgång som det tidigare var att tro på en nedgång.
Det gäller alltså att tänka positivt och inse att lågkonjunkturen är rätt tid att bädda för framgångar i en högkonjunktur. Mats Henriksson visade en ytterst tänkvärd graf där han jämförde företag som marknadsfört sig i lågkonjunktur med företag som inte gjort det. De företag som blev passiva i lågkonjunkturen och inte marknadsförde sig fick se en genomsnittlig ökning med ca 19 procent när väl högkonjunkturen tagit fart. De som marknadsfört sig under lågkonjunkturen fick se en ökning på ca 275 procent.
Det finns all anledning att vara synlig under en lågkonjunktur. Samtidigt finns det förstås all anledning att effektivisera och se över sina produktprogram under lågkonjunkturen. Det här hinner man aldrig med under högkonjunkturen. Rätt beteende under en lågkonjunktur är grunden för framgångar under högkonjunkturen.
Årets elektronikföretag, Flir, har klarat sig ganska oskadda genom lågkonjunkturen. De har så bra förutsättningar och en så bra produktportfölj att de har alla förutsättningar för en mycket kraftig expansion.
Men det förutsätter som vanligt att man tar rätt beslut i rätt tid. Arne Almerfors, vd för Flir Systems AB, insåg tidigt att det inte räckte att tillverka ett fåtal stora och dyra värmekameror. Företaget måste också ge sig in på ”lågprismarknaden”. Där finns den stora marknaden och där finns tillväxten.
Idag betalar sig den strategin. Byggföretag investerar stort i värmekameror och varje prissänkning resulterar i dramatiskt ökad marknad. Inom ett par år är det dags för den verkliga massmarknaden, när privatpersoner köper värmekameror för att kontrollera sina hus och installationer. Alla tecken tyder på att Flir har en mycket ljus framtid.
Och framåt våren kan det gälla många andra företag också. Åtminstone om man tänker positivt och inte ”sätter sitt ljus under ena skäppo”.

Comments are closed.