Samarbete i bilindustrin

Naturligtvis blir jag imponerad av Awitar, Västsveriges nya EMC-laboratorium. Ett skärmrum stort nog för ett par långtradare och en binge personbilar kan få vem som helst att dra efter andan. Att det dessutom är snyggt, rent och har suveräna mätdata gör inte saken sämre.

Samarbete
Men det mest imponerande är kanske ändå att se viljan till samarbete mellan de olika fordonstillverkarna. Det verkar faktiskt som om de olika företagen insett att vägen framåt sker genom samarbete. Vi såg det förra året med bildandet av Zenuity (Volvo Cars och Autoliv) för att göra autonoma lösningar och vi ser det i samarbetet runt Awitar, där statliga RISE samarbetar med fordonsföretagen.

Framgångssaga
Att Sverige behöver och har oberoende testanläggningar är förstås inget nytt. Statens Provningsanstalt får väl betraktas som en statlig framgångssaga och anläggningen i Borås är både stor och väl fungerande. De flesta har väl också vid det här laget lyckats lära sig att det numera heter RISE och inte SP.

Sedan kan man kanske bli förvånad över att ett så stort område som det i Borås kan ha samma adress. Eller att någon lyckats att få pilen på Awitar-skylten att peka åt fel håll. Men en liten extrapromenad i regnet från parkeringen skadade inte (även om det hade varit praktiskt om jag kommit ihåg paraplyet).

Massor av elektronik
Nåväl, jag kom rätt efter en stund och jag fick höra en rad föredrag, både av representanter från RISE och av representanter från fordonsindustrin. Alla var rörande eniga om att Awitar både behövs och dessutom uppfyller behoven med råge. Sånt är alltid kul att höra. Det är långtifrån alltid som projekt är rätt tänkta, rätt genomförda och ger ett strålande resultat. Bara att gratulera.

Och det är klart – med den dramatiskt ökande mängden elektronik som integreras i bilarna räcker gissningar inte långt. Elektriska drivlinor genererar lågfrekventa störningar, WiFi, Bluetooth, 4G, 5G och en mängd radargivare interagerar på de mest intressanta sätt och alltsammans skall fungera på ett sömlöst sätt. Med Awitar går det att skapa testscenarier som är likadana varje gång och det är fruktansvärt mycket värt.

Brinner bra
RISE verkar ha tänkt på det mesta när man specificerade Awitar och tyska Frankonia verkar ha klarat sin del alldeles utmärkt. Till och med serviceutrymmet under skärmrummet är prydligt, även om någon verkar ha missat att människor kan bli mer än 190 cm långa. Men vi onormala är vana vid sådant, även om det var nära ibland.

Utrymmet under skärmrummet är annars nästan lika intressant som själva skärmrummet. Fundamentet till det jättelika vridbordet krävde betong och gjutteknik fullt i klass med kärnkraftverk och en precision på millimeternivå. Men allt fungerade.

Att mäta på motorstarka fordon under full belastning kräver också en hel del av ventilation, kylning och brandskydd. Också här har man dimensionerat stort och väl. Det vill mycket till innan ett problem skall utvecklas till katastrof.

Det enda olösliga problemet verkar vara det dämpmaterial som används i skärmrummet. Det brinner bra och kan inte brandskyddas utan att funktionen förstörs. Så helt idiotsäker är anläggningen inte.

Men sådana lär inte släppas in heller.

Västkusten
För mig som gammal Tjörnbo känns det i alla fall fint att se vilken kraft det finns i fordonsindustrin på Västkusten. Till och med NEVS från Trollhättan ser ut att ha ordentlig framtidstro, med satsning på autonoma bilar för beställtjänsten DiDi (större än Uber). Enligt Hans-Martin Duringhof, Vice President Product Strategy & Planning, kommer Trollhättefabriken att få en viktig roll vid utvecklingen av de helt nya bilmodellerna.

DiDi har förresten 330 miljoner användare och hanterade förra året 26 miljoner resor. Kina är stort.

Och fiberleverantören verkar äntligen vara på gång med att koppla mitt hus på Tjörn till omvärlden. På kuppen har de visserligen grävt de mest fantastiska omvägar, med vallgravar runt hela tomten, men sånt får man kanske stå ut med. Det skall bli skönt att få lite stabilare Internetuppkoppling här också.

One Response to “Samarbete i bilindustrin”

  1. Kul att det nu finns positiva trender i våra gamla hemtrakter. När jag (vi) flyttade upp 1978 ”för att hjälpa dom i Tjockhult”, och började jobba med Intels komponenter hos Nordisk Elektronik, så fick i alla fall jag flyttbidrag för att lämna det då teknologiskt döende Göteborg. I dag verkar bilindustrin bli elektronikindustrins nya kassako, och sveriges bilcentrum finns på Bästkusten. Härligt!