64 bit i nya iPhone

För en stund sedan visade Apples vd Tim Cook de två nya telefoner som är tänkta att få aktiekursen att dra iväg uppåt igen på allvar. Nu var det mesta känt redan innan lanseringen, så några aktiesprång uppåt blev det inte. Men visst lägger Apple ribban en bra bit högre för konkurrenterna.

64 bit
Tekniskt sett var kanske det intressantaste att Apple stoppat in en ny ARM-kärna med 64-bit-arkitektur. Det var inte ett dugg oväntat, men ger ändå Intel lite att fundera över. Intels nya Atom-processor har ju visat sig förvånansvärt bra, men nu gäller det att slåss med en fullskalig 64-bits ARM-processor. Här är Apple först ut, men flera andra är på väg.

För så är det ju i ARM-världen. Apple har all anledning att skryta över sina egenutvecklade systemkretsar, men man har inte något monopol på processorarkitekturen. Det vill man i och för sig inte ha heller.

Den nya 64-bits A7-processorn hamnade alltså i den nya iPhone 5S-telefonen. Där hamnade också fingeravtrycksigenkänning, bättre grafik och allt annat man kan förvänta sig av en prestandamodell. iPhone 5S kanske till och med är så bra att Apple kan fortsätta att ta ordentligt betalt för den. Det behövs om vinster och aktiekurser skall kunna hållas uppe.

Lågpris i flera färger
Den andra nya telefonen, iPhone 5C, är tänkt att ge Apple en bättre andel av tillväxtmarknaderna i Kina, Indien och Afrika. Här har man misslyckats ganska ordentligt och det får alldeles säkert Apple-ledningen att sova dåligt om nätterna. I Kina är det Android som gäller och det kan inte kännas särskilt kul för Tim Cook.

Om iPhone 5 räcker för att komma in på mellanprismarknaden får vi se. Apple gör sitt bästa för att differentiera den nya telefonen så att ingen skall kunna förväxla den med den ”riktiga” iPhone. Framför allt är färgsättningen minst sagt utmanande.

Inuti är det inga större nyheter. A6-processorn baseras på den vanliga 32-bits ARM-kärnan och prestanda är väl som en vanlig iPhone ungefär. Skillnaden ligger i prisnivån.

TV-marknaden förskräcker
Med lite tur kan kanske Apple fortsätta att mjölka hyggliga vinster ur telefonmarknaden. Men som alla andra telefontillverkare tittar man säkert med skräck på den övriga marknaden för konsumentelektronik. Framför allt har TV-marknaden nått en konkurrenssituation där ett antal tillverkare gör sitt allra bästa för att hålla ner vinstnivåerna.

Jag såg senast igår ett reklamblad med en 50-tums LED-TV för under 5 000 kronor inklusive moms. Det blir inte mycket kvar till tillverkaren i slutänden och den som förutspått något sådant för tio år sedan hade nog blivit utskrattad.
Risken är naturligtvis överhängande att marknaden för mobiltelefoner råkar ut för samma priserosion och då blir det inte lika kul att heta Apple. För att inte tala om hur svårt det kan bli för tillverkare som inte lyckats etablera sig ännu. Som Microsoft.

Leave a Reply