Konkurrens är inte lätt

De senaste dagarna har vi haft en ganska animerad debatt i dagstidningarna om vilken roll SVT skall ha på webben. Tidningsutgivarna gillar inte att konkurrera med en part som får alla sina pengar direkt från staten.

Papper och vin
Och visst kan man förstå dagstidningarnas ägare. Det spelade väl inte så stor roll så länge webben bara var ett experimentområde och de ”riktiga” pengarna kom in från annonsörerna i papperstidningen.

Men de senaste åren har annonsintäkterna på papperssidan dalat snabbt, samtidigt som prenumeranterna blir allt mera svårflirtade. När jag tittade igenom dagens nummer av Svenska Dagbladet var det förfärande glest mellan annonserna och de som fanns handlade mest om vin. Jag fick det till ca 40 procent vinannonser i huvudtidningen. En återgång till förbud för alla alkoholannonser skulle slå väldigt hårt mot dagstidningarna.

Det går alltså inte längre att lita på pengarna från papperstidningarna. Då gäller det att hitta andra källor och den uppenbara källan är webben.

Svårt att låsa webben
Men på webben är läsvanorna lite annorlunda. Användarna är inte vana vid att betala. Den tidningsmakare som låser in sitt material och kräver prenumeration får problem med antal läsare och annonsörerna blir inte glada. Den som släpper allt fritt får fler läsare, men tvingas att förlita sig helt på annonsörerna. Inte lätt.

När så SVT kan lägga massor av pengar på sin hemsida, utan att behöva tänka på ekonomin – ja då blir det riktigt intressant. Tidigare var det lätt att skilja mellan TV/radio och tidningar, men på webben kolliderar de bägge huvud mot huvud. Vi kan nog räkna med att debatten kommer att bli allt hetare i takt med att tidningarnas ekonomi försämras.

Papper är dyrt
Och varför skriver jag om det här? Tja, vi har själva tvingats att tänka igenom konsekvenserna av nedgången i pappersannonsering. Vi drog slutsatsen att det inom ett år kommer att vara väldigt svårt att driva en papperstidning, med alla grundkostnader för layout, tryck och distribution. Dessutom har webben utvecklats så mycket att det knappast längre är nödvändigt att ha både papper och webb.

För en tekniktidning som Elektronik i Norden är det dessutom svårt att förlita sig på vinannonser och reseannonser och ärligt talat – det är där annonspengarna finns.

Men att skriva om elektronik och elektronikindustrin har i alla fall en stor fördel – det är skojigt och intressant (kanske var det två fördelar). Och med den effektiva modell vi har kommit fram till är det möjligt att driva en verksamhet utan att behöva förlita sig på falska förhoppningar.

Så ni blir inte av med oss.

6 Responses to “Konkurrens är inte lätt”

  1. Det var skönt att höra – att vi inte blir av med er. Ni blir inte av med oss läsare heller, för den delen.

  2. Härligt att höra
    /Göte

  3. Det är bara att önska er lycka till i fortsättningen även på webben. Det kommer säkert att gå bra. Själva skrotade vi vårt analoga newsletter till medlemmarna redan för 6 år sedan. Det var lite svårt i början att få de något konservativa medlemmarna i handelskammaren att slita sig från trycksvärtan, men nu är man i stället mycket glada att få snabba nyheter från vårt bevakningsområde Sydosteuropa.

  4. Låter bra. Och tack för lyckönskningen.
    Göte

  5. Hr Bloggaren glömmer, medvetet eller inte, att publicering på webben ger läsarna ett annat läsningsmönster.
    Det är inte enbart fråga om pengar och ekonomi, läsarna upptäcker att det faktiskt finns andra åsikter är de som presenteras av våra folkuppfostrare i pappersmedia..,
    Har tillbringat morgonen med att läsa, på webben förstås, om en historiestuderande som skrivit en (pappers)bok om facsism. Ett mediokert alster där alla oliktänkande utmålas som fascister, men studenten gullas med i ”TVsoffemedia”.
    Avvikande åsiker om denne person finns enbart på nätet!
    Nätet är både pengar OCH åsikter, lyckligtvis.

  6. Nja, nu har du kanske läst lite som fan läser bibeln. Jag klagar inte alls på läsarnas ovilja att betala för material på webben, utan bara konstaterar att det är på det viset. Jag tycker att det är helt fantastiskt att så mycket finns gratis tillgängligt och att läsarna kan få många olika vinklar och detaljer. Faktum är att Elektronik i Norden från allra första början (för 21 år sedan) satsade på en modell där läsarna inte behövde betala ens för papperstidningen och vi har aldrig ett ögonblick funderat på att ta betalt för webinnehåll.
    /Göte